Udlandssvenskere raser mod ny IKEA-mad

Udlandssvenskerne raser mod IKEA, der har fjernet Kalles Kaviar og andre svenske fødevarer fra hylderne.

Svenskere, der bor i udlandet, raser over, at Ikea vil fjerne de svenske madvarer fra hylderne. Her ses Ikea i Paris. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHANE MAHE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kalles Kaviar, Ahlgrens Bilar og Annas Pepparkakor. Alle svenske varer, som kunne købes i Ikea-butikker over hele kloden. Men 1. september var det slut. IKEA har nemlig erstattet de klassiske svenske varemærker med deres egne. Og det raser svenskerne i udlandet imod.

Derfor har svenskerne, bosat i udlandet, samlet kræfterne på Facebook i gruppen "Bring real food back to Ikea Swedeshop", der har 506 medlemmer. Derudover har gruppen "Only Ikea brand food? - No thank you" 407 medlemmer.

"Jeg er meget skuffet og vred. Vi købte altid mad i IKEA, men det gør vi ikke længere," siger Lisa Aldurén, udlandssvensker, bosat i Schweiz.



Salget af fødevarer foregår gennem IKEAs datterselskab, IKEA Food Service, som både omfatter restauranterne og fødevarebutikkerne. Omsætningen er vokset med 34 procent siden 2007 og blev sidste år 10,7 milliarder svenske kroner.

Mange af de svenske virksomheder har fået værdifulde løft både på salg og markedsføring af at have Ikea som kunde.

Dagens Industri har talt med en del af de virksomheder, der har leveret mad til IKEA. Mange vil ikke kommentere situationen, fordi IKEA er en vigtig kunde, men også fordi, at de nu producerer for IKEA under møbelgigantens navn. En af dem, som helt har afbrudt samarbejdet er Annas Pepparkakor.



"Vi har den policy, at vi producerer varer under vores eget varemærke. Men vi synes at det er ærgerligt, at IKEA stopper med at sælge vores produkter, og nu må vi finde nye veje til forbrugerne på de markeder, hvor Ikea er. Takket være IKEA er vores produkter spredt, og vi ser en øget efterspørgsel på peberkager," siger Ton Kooi, der er CEO for Annas Pepparkakor, der ejes af den belgiske kagegruppe Lotus Bakeries.

IKEA forklarer beslutningen med, at den ligger i tråd med møbelgigantens strategi om selv at stå som afsender på produkterne.

"Men det er misforstået, at vi skulle lukke døren for vores svenske leverandører. Forskellen er, at der står IKEA på etiketten. Opskriften skal fortsat bygge på svensk madtradition," siger Ylva Magnusson, presseansvarlig i IKEA.