Udfordringer i størrelse XXL

Krisen er kommet grundigt på tværs af Eivind Koldings anstrengelser for at gøre Maersk Line til en lønsom forretning. Bunden er gået ud af containermarkedet, og Maersk Line har nu igen milliardunderskud. Det ligner en Sisyfos-opgave, men alligevel er Eivind Kolding fuld af optimisme.

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsks containerforretning, Maersk Line, har Eivind Kolding det måske sværeste job i dansk erhvervsliv. Containermarkedet er ude i et historisk fald, og kampen om markedsandele er benhård og blodig.

Maersk Line har alene i årets første tre måneder haft et underskud på cirka 3 mia. kr., og de positive effekter af Eivind Koldings indsats med at omstrukturere, effektivisere og få kundetilfredsheden tilbage kan ikke længere ses på bundlinjen. Alligevel ligner Eivind Kolding én, der har det måske bedste job i dansk erhvervsliv. Han er nærværende og afslappet. Han udstråler overskud og taler begejstret om resultaterne, udfordringerne og forventningerne som om de seneste kvartals-tal var pænt i plus og ikke et kæmpeminus.

Smil og overskud
Hvis han er bekymret eller stresset, skjuler han det godt. Og hans rolige fremtræden er hverken til ære for den udsendte journalist, eller fordi han lige har haft en uges ferie. Eivind Kolding trives bare med udfordringer i størrelse XXL. “Det er et fantastisk spændende arbejde, og jeg trives voldsomt godt med det. Det vil være forkert at sige, at der ikke kommer et bombenedslag indimellem, når raterne falder endnu en tand under gulvbrædderne til et niveau, man simpelthen ikke havde troet muligt, men så er det bare at sætte sig sammen med ledelsesteamet og sige: ’Hvis det er situationen, hvad skal vi så gøre for at komme videre’,” siger Eivind Kolding.

Den øvrige ledelse i A.P. Møller – Mærsk mærker heller ikke noget til, at det skulle være for hård kost at være chef for Maersk Line. Lars-Erik Brenøe, direktør i A.P. Møller – Mærsk, siger om Eivind Kolding:

“Hvis det hele tiden at være under pres har en negativ side, så påvirker det ham ikke nævneværdigt. Han kan stadig smile og har overskud til at motivere medarbejderne, selv om vi er i en presset situation.”

Nedtur på alle fronter
Presset kommer udefra. Igennem 30 år voksede markedet for containerfragt med gennemsnitligt 10 procent året, og under de senere års verdensøkonomiske optur steg prisen på containerfragt – de såkaldte fragtrater - i takt med efterspørgslen. De globale containerrederier sejlede på et blåt ocean af muligheder.

Den situation vendte brat i slutningen af 2008, da den verdensøkonomiske krise satte ind og ramte containerrederierne med stor styrke. Færre varer skulle transporteres, fordi husholdninger og virksomheder skruede ned for forbruget. For første gang nogensinde faldt markedet for transport af containere.

For Maersk Line betød det i årets tre første måneder et fald på 14 procent i de transporterede mængder sammenlignet med 2008. Samtidig er fragtraterne næsten i frit fald. Den cocktail resulterede i et negativt resultat på cirka 3 mia. kr. for Maersk Line i årets første kvartal.

Bedre bliver det ikke, når man kigger fremad. Mange containerrederier har store investeringer i skibe til levering de kommende år, og det vil øge presset på fragtraterne i et omfang, som branchen ikke har set før. Fem år går der nemt, inden balancen mellem udbud og efterspørgsel er normaliseret.

I det marked er der kun en dagsorden: Blodig kamp om at holde markedsandele, for alle containerrederier kører med milliardunderskud. Succeskriteriet er, hvis konkurrenternes underskud er større end dit.

Læs hele artiklen i denne uges udgave af Berlingske Nyhedsmagasin, der udkommer fredag 12. juni.