Udbrændt? Lyt til de ansatte

Er man som leder plaget af manglende arbejdsglæde, gælder det først og fremmest om at lytte til omgivelserne. De opdager nemlig meget ofte, at chefen er udbrændt, før han eller hun selv gør det.

Foto: Oliver Berg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du som leder vil undgå at blive udbrændt og ende med at skælde tilfældige medarbejdere hæder og ære fra, så lyt til medarbejdere og kollegaer på virksomheden. De er nemlig de første, der lægger mærke til, om man som leder begynder at ændre opførsel i det daglige.

Hvis ikke risikerer man, at det både går ud over medarbejdere og dermed virksomheden i sidste ende. Hvis ikke man selv formår at være glad for sit arbejde, så kan man nemlig heller ikke motivere de ansatte til at gøre en ekstra indsats. Sådan lyder det fra ledelsesrådgiver Trine Dilèng fra Ledernes Hovedorganisation, i en kommentar til Ugens dilemma på business.dk.

»Når de første tegn på manglende arbejdsglæde melder sig, er det ofte i form af en ændret adfærd. Tit er det omgivelserne, der lægger mærke til, at noget er galt, før det er den enkelte leder selv, der erkender det,« siger hun.

Det konkrete tilfælde handler om en leder af et fitness-center, som har et hold af unge medarbejdere under sig. De har vanskeligt ved at honorere kundernes ønsker, og derfor har de hårdt brug for støtte og sparring fra deres chef. De sidste seks år har det fungeret fint, men nu er det blevet for meget for lederen af centret, som derfor er begyndt at isolere sig og lukke sig inde på sit kontor i stedet for at være til stede blandt medarbejderne i det daglige. En dag går hans humør ud over én af de ansatte, som får en tydelig irettesættelse, fordi hun har råbt ad én af sine kollegaer, mens der var kunder til stede. Medarbejderen accepterer påtalen, men påpeger alligevel at chefen burde lade være med at være så gnaven.

Tal med den ansatte

Halvdelen af læserne på business.dk mener, at chefen først og fremmest skal snakke med medarbejderne om situationen på det næste personalemøde. Trine Dilèng anbefaler dog, at chefen i første omgang starter med at henvende sig til den medarbejder, det er gået ud over.

Jeg vil anbefale løsning fem, hvor lederen vender tilbage til medarbejderen og beder medarbejderen uddybe, hvad hun egentlig mente. Men derudover skal lederen også være ærlig over for sig selv og erkende, at arbejdsglæden er faldende. Først dér, kan man som leder gøre noget ved problemet selv - eller søge relevant hjælp«, siger Trine Dilèng.