Tyskeren, der kæmper mod og for sit Waterloo

Den canadiske mobilproducent Blackberry er i store vanskeligheder og skal muligvis sælges. I spidsen sidder en tysker, hvis udnævnelse sidste år kom bag på alle, men som tror fuldt og helt på, at der venter en god fremtid.

Blackberrys topchef, Thorsten Heins, der her fremviser to af den hårdtprøvede mobilproducents nye enheder i januar, bevarer trods underskud og en drabelig fyringsrunde sin velkendte og anerkendte optimisme. Forleden løftede han så sløret for, at selskabet »undersøger nye strategiske alternativer« – herunder salg eller fusion. Foto: Timothy A. Clary/AFP
Læs mere
Fold sammen

»Thorsten hvem?« lød det i den amerikanske finansavis Wall Street Journal, da den 55-årige tysker Thorsten Heins fra Gifhorn i Niedersachsen blev udnævnt til topchef for Canadas store, men nødlidende mobilproducent af Blackberry-telefonerne i januar 2012.

Her var den gamle ledelse med grundlæggerne Mike Lazaridis og Jim Balsillie blevet sat uden for døren til direktørkontoret, og Thorsten Heins blev ny topchef i den virksomhed, hvor han forinden havde været ansvarlig for den daglige drift af produktudviklingen af Blackberry-telefonerne verden over.

»Jeg havde håbet på det,« svarede den nye topchef til det canadiske dagblad Globe and Mail på spørgsmålet om, hvorvidt han havde regnet med udnævnelsen til koncernchef i Waterloo i den canadiske provins Ontario.

Thorsten Heins kom til Blackberry – som indtil januar 2013 hed Research In Motion (RIM) – i 2007 for at blive ansvarlig for netop smartphoneudviklingen, som samme år havde taget en uventet drejning, da amerikanske Apple i januar lancerede sin første iPhone-telefon – og siden har mobilverdenen ikke været den samme. Forinden havde han arbejdet i mange år i IT- og televerdenen, herunder som teknologidirektør for tyske Siemens’ kommunikationsdivision og haft flere ledende poster i både hardware- og softwareafdelingerne.

Straks efter at have afsluttet sin diplomuddannelse i videnskab og fysik fra universitetet i Hannover rykkede Thorsten Heins ind hos det gigantiske konglomerat, som Siemens i München er. Og det var i sin egenskab af leder af Siemens’ mobilproduktion, at han i 2004 arbejdede sammen med RIM om at bygge deres meget roste e-posttjeneste til mobiltelefoner, som gennem mange år skilte RIM ud fra alle andre mobilproducenter og gjorde telefonerne til erhvervslivets foretrukne.

Optimismen fejlede – og fejler – ikke noget.

»Det stemmer simpelthen ikke, at vi globalt er på tabersiden. Der vil ikke være et kvartal, hvor vi har tab, eller hvor vi mister penge,« sagde han til det tyske dagblad Handelsblatt ved sin tiltræden.

Det har så gentagne gange vist sig ikke helt at holde vand. Tværtimod igangsatte topchefen sidste år en fyringsrunde af 5.000 medarbejdere, uden at det endnu har bibragt mobilproducenten et overskud. Men han forsøger uhindret at lade sin egen optimisme smitte i sin virksomhed.

Den ungdommeligt udseende 55-årige har ry for at være en slider og anerkendes for at have truffet nogle meget svære valg og barske beslutninger i sin Siemens-tid. Udfordringerne hos Blackberry har ikke været mindre for den teknologibegejstrede tysker, som ellers altid har holdt lav profil udadtil.

»Han er nok ikke lige typen, der kan stå i hotelbaren i timevis. Han er den type, der går ud, møder mennesker på vejen og aktivt gør noget,« lyder beskrivelsen af Thorsten Heins fra Marcus Breitschwerdt, der er topchef for Mercedes-Benz i Storbritannien.

Thorsten Heins, hvis årsløn for 2013 ligger på nærmest præcis en million dollar (med aktieoptioner m.m. dog ni millioner dollar), har aldrig haft problemer med at blive accepteret som tysker og dermed som udlænding i spidsen for et af Canadas nationalikoner.

»Canada er et meget åbent land. Jeg elsker at bo her,« sagde han i et interview for et par år siden med det nu lukkede Financial Times Deutschland.

Han er bestyrelsesmedlem for Det Canadisk-Tyske Handelskammer.

I fritiden, som der er blevet en hel del mindre af gennem de senere år, kører han på motorcykel, vandrer og står på ski.

Og det er måske netop, hvad der skal til for at sikre Blackberrys overlevelse gennem slalommen af forhindringer.