Tyrkiet Eksperten sender en ekstraregning

Forbrugerrådet og rejsebranchen kritiserer Tyrkiet Eksperten for dårlig forretningsmoral, fordi Tyrkiet Eksperten er begyndt at sende regningen for de stigende brændstof-priser videre til kunder, som allerede har købt og betalt deres rejse.

Det vil sige, at din rejse kan blive dyrere efter at handelen er afsluttet.

Ekstraregningen kan snildt løbe op på et par tusinde kroner for en familie - og så længe ekstraregningen ikke overstiger 10 procent af rejsernes samlede pris, kan kunderne ikke gøre andet end at betale.

Det er ikke ulovligt, men det er udtryk for en utrolig dårlig forretningsmoral, mener Forbrugerrådets chefkonsulent Benedikte Federspiel:

- Det bør være sådan, at man kan holde sig til den pris, man har fået oplyst. Der kan jo ske alt muligt efter handelen er afsluttet, men det må være rejsebureauets risiko, siger Benedikte Federspiel til TV2 Radio.

Også i rejsebranchen møder Tyrkiet Ekspertens nye metoder kritik.

- Det er ikke normal praksis, at man driver forretning på den måde i charterbranchen. Det kan jeg sige på vegne af alle de seriøse aktører i branchen, siger direktøren i Apollo Rejser, Jan Lockhaart. Og samme melding kommer fra Star Tour.

Tyrkiet Eksperten vil ikke give interviews til radio om firmaets praksis, men i en mail til TV2 Radio skriver firmaets salgsdirektør Deniz Jensen:

"Jeg er sikker på, at vi kun er den første charterarrangør, der må opkræve dette tillæg. Ingen flyselskaber kan desværre holde til de kraftige stigninger i brændstofudgifterne, uden at forbrugeren i sidste ende må betale."

Men den spådom afviser de øvrige store rejsearrangører. Her tør man godt love, at man ikke sender kunderne ubehagelige ekstraregninger på grund af høje brændstofpriser:

- Det kan jeg garantere for, at vi ikke gør. For Apollo kan jeg definitivt sige, at det vil vi ikke gøre, og jeg tror heller ikke, det vil være tilfældet hos de øvrige seriøse aktører i branchen, siger Jan Lockhaart, direktør i Apollo Rejser.

Kilde: TV 2 Radio