Tre gode råd fra slagteribossen: Sådan lokker du kvinder ind i din virksomhed

Feminin revolution på mandfolkevirksomheden Danish Crown, hvor 93 pct. af ledelsen og 80 pct. af alle ansatte er mænd. "Machokulturen skræmmer kvinder væk," siger adm. direktør Jais Valeur

Jais Valeur, CEO Danish Crown. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Morten Fauerby // Montgome

Topchefen for en af landets mest mandsdominerede virksomheder, slagterigiganten Danish Crown gør op med mandfolkevældet med tre strategier, der skal lokke flere kvindelige talenter til virksomheden. Her er adm. direktør Jais Valeurs tre gode råd:

1. Skab en arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig i.

Slut med teambuilding-dage med ekstrem-sport, stram lycra og (mandlige) ledertalenter, der løber solen sort. Den machokulltur skræmmer kvindelige ledertalenter bort. »Jeg har hyret en yoga-lærer til ledelsesudvikling i stedet for en harcore-træner. Tro mig, det virker godt!« siger han.

2. Fremhæv de rollemodeller for kvinder og karriere, du allerede har.

Rollemodeller skal ilkke være kvinder, der ligner mænd. Ingen supertyper, der kan løbe fra mandlige kolleger i halvmarathon og praler af, hvor lidt barsel, de tog. »Vi skal italesætte, at man godt kan have et sammenhængende liv, hvor der er plads til karriere, familie og et aktivt fritidsliv,« siger Jais Valeur.

3. Indfør en regel om, at en ud af tre job-kandidater skal være kvinder.

Reglen tvinger den ansættende chef og HR-systemet til at sikre, at der allere i rekrutteringen til den ledige stilling bliver tænkt diversitet, mener Danish Crowns topchef.

Læs mere

Slagterisektoren er fuld af tunge løft, rustfri stål og kontant tone. Nu vil Danish Crown skabe en mere feminin arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig i

Miljøet på ledelseskontorerne er ironisk, konfronterende og sarkastisk, og rollemodellerne er konfronterende og sarkastiske. Lederjobbet skal gøres mere kvindevenligt. Men kvinderne skal også gøre en indsats og droppe pæn-pige rollen