Transporten tæt på overenskomst

DI og 3F indkalder deres forhandlingsudvalg på torsdag.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Meget tyder på, at 3F og DI i løbet af de kommende dage vil lave en ny overenskomst på transportområdet. 
 
Parterne har netop indkaldt deres forhandlingsudvalg til at mødes på torsdag med henblik på at indgå en ny aftale, som vil lægge rammerne for udviklingen på det såkaldt normallønsområde, hvor også fødevaregiganter som Danish Crown hører under. I modsætning til i industrien bliver lønningerne her fastlagt centralt i stedet for på de enkelte virksomheder. Her er det altså muligt at spå mere præcist om, hvorvidt lønningerne vil matche prisstigningerne i perioden. 

"Det vil fortsat være beskedne lønstigninger, men hvis vi ser på industriforliget fra sidste weekend viser det samtidig, at krisen ikke kradser så hårdt som i 2010 og 2012. Desuden er inflationen rekordlav, så der skal ikke meget til for at medlemmerne kan bevare reallønnen, måske endda få lidt mere," siger Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker på Københavns Universitet, som dog understreger, at det svært at spå om inflationen i de næste tre år.

Det andet store tema bliver såkaldt social dumping, som på transportområdet især kommer til udtryk ved udenlandske chauffører, som danske vognmænd hyrer ind som vikarer. Blandt andet har 3F netop varslet konflikt overfor DI-medlemmet Kim Johansen i Glostrup, som via sine udenlandske datterselskaber i Estland og Bulgarien hyrer chauffører ind.

"Men i modsætning til byggeriet har transportområdet faktisk en en række love, som dæmmer op for problemet, cabotageloven og godstransportloven. Derfor ser vi ikke de samme krav om eksempelvis kædeansvar," siger Søren Kaj Andersen, der også peger på at mere uddannelse vil ufaglærte chauffører vil være et krav fra 3Fs side.

Der findes ikke præcise tal på, hvor stor en del af transportområdet, der er overenskomstdækket.