Toyota: Undskyld, undskyld

Toyota glemte måske at tage sin egen medicin. Bilgiganten, der har været indbegrebet af pålidelighed, fejlkontrol og lean-kultur, har måttet trække flere millioner biler tilbage.

Akio Toyoda bukker efter en pressekonference i Tokyo. Foto: AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: TORU YAMANAKA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

”Fire kostbare liv er gået tabt, og jeg vil gerne udtrykke min dybeste medfølelse,” sagde Toyotas topchef, Akio Toyoda, da Toyota i oktober begyndte at kalde biler tilbage.

Måske var det lige sent nok, bilchefen nåede til den erkendelse. Advarselssignalerne havde faktisk lydt forinden. Men bilkoncernen, der for godt et år siden overhalede GM som verdens største bilproducent, overhørte dem.

Det skulle man ikke have gjort. Godt otte millioner biler har Toyota verden over måttet kalde tilbage som følge af fejl i bl.a. bremse- og accelerationssystem. Fejl som har kostet menneskeliv.

På bilmarkedet er det ikke usædvanligt, at biler må kaldes tilbage. Tænk på Peugeot, som for nogle år siden havde problemer med biler, der brød i brand.

Men Toyota har været indbegrebet af pålidelighed. Koncernen er blevet verdensberømt for - udover bilerne - at have udviklet lean-tankegangen om effektiv og fejlreducerende produktion og for at skabe en kultur, hvor det er hver medarbejders, ikke bare ret, men nærmest pligt, at gøre opmræksom på fejl og ressourcespild.

Måske glemte Toyota at tage sin egen medicin. I al fald har topchefen Akio Toyoda flere gange offentligt måttet undskylde og beklage.

Læs om Toyotas nedtur i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 19. februar.