Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Måske var det lige sent nok, bilchefen nåede til den erkendelse. Advarselssignalerne havde faktisk lydt forinden. Men bilkoncernen, der for godt et år siden overhalede GM som verdens største bilproducent, overhørte dem.
Det skulle man ikke have gjort. Godt otte millioner biler har Toyota verden over måttet kalde tilbage som følge af fejl i bl.a. bremse- og accelerationssystem. Fejl som har kostet menneskeliv.
På bilmarkedet er det ikke usædvanligt, at biler må kaldes tilbage. Tænk på Peugeot, som for nogle år siden havde problemer med biler, der brød i brand.
Men Toyota har været indbegrebet af pålidelighed. Koncernen er blevet verdensberømt for - udover bilerne - at have udviklet lean-tankegangen om effektiv og fejlreducerende produktion og for at skabe en kultur, hvor det er hver medarbejders, ikke bare ret, men nærmest pligt, at gøre opmræksom på fejl og ressourcespild.
Måske glemte Toyota at tage sin egen medicin. I al fald har topchefen Akio Toyoda flere gange offentligt måttet undskylde og beklage.
Læs om Toyotas nedtur i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 19. februar.