Topledere mangler viden om it

Bestyrelser og direktioner har et behov for it-viden, som ikke bliver opfyldt. Hvorfor findes der ikke it-kurser i, hvad topledelsen har brug for at vide?

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Manglende indsigt i it på bestylsesniveau koster på bundlinjen. Det er en af konklusionerne i den seneste udgave af Rambølls årlige undersøgelse "IT i Praksis", hvor man spørger it- og forretningsledere i de 500 største virksomheder samt offentlige institutioner.Undersøgelsen inkluderer en række kvalitative interview med bestyrelsesformænd i de største danske virksomheder, og her har man erkendt nødvendigheden af it-viden. "Bestyrelsesformændene i disse tunge bestyrelser anerkender, at der er behov for teknologi-indsigt i bestyrelseslokalet," siger Ejvind Jørgensen fra Rambøll til Computerworld.

Bestyrelsen skal tænke i porteføljer: Årsagen er ganske enkelt, at it i dag fylder så meget i enhver virksomhed, at det er et forretningskritisk område på linje med salg og produktion. Forkerte beslutninger kan være dyre og måske endda fatale.

Hvad kan der gøres for at få mere it-indsigt i bestyrelserne? Her er nogle ideer baseret på en snak med folkene bag rapporten.

Bestyrelser skal tænke i ekspertise-porteføljer. Der skal være forskellige kompetencer rundt om bordet, for eksempel en ekspert i internationalisering eller salg/marketing, men også inden for it.

Bestyrelsen kan have et it-udvalg, ligesom man mange steder har et revisionsudvalg.

IT-chefen skal deltage i bestyrelsesmøder om vigtige it-beslutninger. IT-chefen skal kunne begå sig i de højere luftlag og være i stand til at anskueliggøre udfordringer og investeringer inden for it.

Sværere at favne udviklingen: Der er imidlertid også en mere grundlæggende udfordring: Det er ikke kun på bestyrelsesniveau, der mangler it-viden, det gælder også den øvrige topledelse. Det fremgår ikke klart af undersøgelsen (hvor man har spurgt topledere), men det er ikke desto mindre mit klare, uvidenskabelige indtryk.

It-efterslæbet skyldes blandt andet to forhold. For det første spiller alder og generation en rolle. De fleste topchefer er over 50 og har dermed ikke fået internettet og gadget-bølgen ind med modermælken. Derfor er det helt naturligt sværere for denne generation at favne udviklingen.

For det andet har man som chef ikke haft det store behov for at komme i infight med teknologien på arbejdspladsen; det har man haft en sekretær til. Hvor menige medarbejdere har været tvunget til at lære email, intranet, IM (Instant Messaging), har direktøren kunnet holde afstand til de nye metoder og dermed ny viden.

Man kunne også spørge, hvor toplederen egentlig skulle få den nødvendige viden fra? Fra samtaler med it-chefen, ved at læse bøger eller surfe på nettet?

Der mangler tilbud om it-viden til topledelsen. Jeg har kigget rundt i de mange kurser om it, men fandt ikke et eneste, der havde til formål at uddanne topledelsen i it-beslutninger.

Hvorfor laver man ikke et sådant kursus? Der tager udgangspunkt i toplederens særlige videnbehov og leverer en basal forståelse af it-universet samt strategiske værktøjer til at håndtere beslutninger om it.

Der bør i hvert fald gøres noget. It er for vigtig til at blive uddelegeret.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 1. oktober.