Topchefen skal blive hjemme

10 procent længere arbejdsdage fra topchefens side forøger det økonomiske resultat med 21 procent.

Det er de mange timers slid ved skrivebordet, der giver bonus for virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den udadvendte og flamboyante topchef kan blive en stjerne i medierne og opnå status som rollemodel for talrige andre topchefer.

Men faktisk er det den topchef, der bliver hjemme, arbejder mange timer og bruger det meste af tiden på møder med sine egne medarbejdere, der har størst succes på bundlinjen, viser et nyt studie, ”What do CEO’s Do?” fra forskere ved Harvard Business School, som er omtalt i Nyhedsbrev for Bestyrelser.

Se Profilen for den nye CEO i største danske virksomheder

Forskerne har fået direktionssekretærerne i 94 af Italiens største virksomheder til at måle præcist, hvor meget tid topcheferne bruger på forskellige aktiviteter. Og der er ikke meget, der kan ryste konklusionen.

Arbejd meget og gør din Corporate Governance

For nu at gå helt ned til bundlinjen: 10 pct. længere arbejdsdage fra topchefens side forøger det økonomiske resultat med 21 pct. Og denne sammenhæng er alene betinget af, at de topchefer, der arbejder lang tid, bruger tilsvarende mere tid på møder med egne medarbejdere. Og for at trække konklusionen videre til bestyrelsens rolle: Jo bedre Corporate Governance er, jo mere tid bruger topchefen på jobbet, og jo mere tjener selskabet altså.

De italienske topchefer arbejdede i gennemsnit 48 timer om ugen. 37 af disse timer blev noteret i forbindelse med undersøgelsen, og heraf blev 6 brugt til at arbejde alene, 24 timer blev brugt i møder, hvor mindst én intern medarbejder deltog, mens 5 timer blev brugt i møder, hvor kun eksterne deltog.

Netværksarbejde med eksterne giver ikke højere vækst

Nu kunne det tænkes, at mens interne møder gav en umiddelbar økonomisk værdi, gav netværksarbejde med eksterne en værdi på længere sigt, i form af vækst. Men der var ikke højere vækst i de selskaber, hvor direktøren brugte meget tid med eksterne, end i de øvrige selskaber.

Forskerne fra Harvard Business opgjorde ikke blot hvor lang tid topcheferne brugte på møder, men også hvem, der deltog i disse møder. Det giver et tankevækkende billede af, hvor den moderne topchef bruger sine ressourcer.

Konsulenter tager topchefens tid

Tiden på de interne møder var nogenlunde ligeligt fordelt mellem selskabernes forskellige afdelinger, idet finans- og marketingafdelingerne dog optog lidt mere tid end strategi og HR.

På de møder, hvor eksterne deltog, er spredningen betydeligt større, og det største tidsforbrug gik hverken til kunder eller ejere. Det gik i stedet til konsulenter, som den gennemsnitlige direktør holdt møder med 5 timer om ugen. 2,6 timer blev brugt med kunder, 1,7 med investorer, 1,4 med banker og 1,3 med leverandører.

Prøv to numre gratis af Nyhedsbrev for Bestyrelser