Til alle med kontorsløvhed: Rejs dig op og gå

Fem minutters gåtur hver time synes ifølge nyt studie at være vejen til et bedre kontorliv.

Læs mere
Fold sammen

Der er en rigtig stor sandsynlighed for, at du og jeg har hvert fald én ting til fælles.

Dagligt sidder vi bænket ved et skrivebord foran en computerskærm. Og mon ikke også, at vi allesammen mærker - når eftermiddagstimerne bliver lidt lange - at sløvheden rammer, alt i mens sukkertrangen sætter ind?

Til alle os, der deler denne udbredte kontorlidelse, er der nu godt nyt.

Et nyt studie viser, at der slet ikke skal så meget til, hvis vi på daglig basis vil øge vores humør, bekæmpe sløvhed, bevare fokus og opmærksomhed - og sågar reducere sultkvaler og hang til søde sager.

Studiet, der blev offentliggjort i International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity i november, og som bl.a. er beskrevet i New York Times, giver opskriften på at bekæmpe lidelsen: Rejs dig op og gå en tur i fem minutter hver time.

Studiet viser endvidere, at små korte gåture er langt bedre end en enkelt længere gåtur på eksempelvis 30 minutter.

Undersøgelsen er foretaget af forskere fra University of Colorado Anschutz Medical Campus og the Johnson & Johnson Human Performance Institute.

Og forskerne gik systematisk til opgaven. Til at begynde med inviterede forskerne 30 stillesiddende kontoransatte til en klinik på universitetet, hvor deres helbred blev grundigt undersøgt.

Forskerne målte bl.a. forsøgsdeltagerne hjerterytme og mængden af stresshormoner. Deltagerne blev også bedt om at vurdere deres energiniveau, humør og sult. Derudover afgjorde en computertest deltagernes evne til at koncentrere sig og træffe beslutninger.

På klinikken blev en arbejdsdag på seks timer simuleret.

Under det første besøg sad de forsøgsdeltagerne ned hele tiden uden afbrydelser - med undtagelse toiletpauser.

Ved det andet besøg gik deltagerne i moderat tempo i 30 minutter før arbejdsdagen, hvorefter de sad i de næste fem og en halv time uden pauser.

I det sidste forsøg - og altså der hvor de positive resultater viste sig - blev deltagerne på den simulerede arbejdsdag bedt om at gå på løbebånd fem minutter hver time.

Resultaterne viser ifølge en af forskerne, Jack Gropel, der også er stiftet af Johnson & Johnson Human Performance Institute, at selv en smule aktivitet spredt ud over dagen kan forbedre ens velbefindende. Han indrømmer dog, at studiet er begrænset af bl.a. dets størrelse. Men:

»Det står klart, at bevægelse har en betydning,« siger han til New York Times.