Ti sjove champagne-facts

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Romantiske champagne
Ingen vin er mere tæt forbundet med festlighed og romantik end champagne. Det er hvad vi skåler nytåret ind med, og hiver frem ved festlige lejligheder. Det er champagneflasken der bliver smadret mod stævnen når et skib døbes, og når sportsstjerner eller andre vinder en stor begivenhed, skal de selv og de omkringstående helst sprøjtes til med bobler.

Fra pålidelig kilde forlyder det også, at kvinder synes det er meget romantisk og bliver meget kysselystne, hvis de får serveret champagne. Og det er der flere grunde til.

Ifølge professor Than Ky, der er en af verdens førende eksperter på vinens biokemi, så hjælper boblerne til at frigøre en lang række duftstoffer, som aktiverer de duftceller i næsen som er forbundet til hjernens hukommelses- og følelsescentre. Dertil kommer, at champagne stimulerer en lang række biokemiske reaktioner, som blandt andet øger endofinproduktionen og undertrykker hjernens inhibitorer.

Champagnens romantiske image skyldes dog i høj grad også, at champagne-producenterne igennem snart et par århundreder med stor dygtighed har gennemført reklamekampagner, som har fastslået at champagne er et ægte luksusprodukt.

Derfor er folk, der normalt ikke kunne drømme om at bruge mere end 100 kr. på en almindelig rødvin, villig til at spendere over 200 kr. på en ægte flaske champagne, også selv om der findes glimrende boblende vine fra Spanien, Italien og områder i Frankrig uden for Champagne-distriktet, der kan købes for langt mindre. Der står bare ikke ”Champagne” på etiketten, hvilket gør en forskel for mange.

 
Fik du læst:

Luksuschokolade vinder frem

Ølproducent raser over erotisk reklamefilm

Her er de ti værste kaloriebomber