Thorborgs selskab i kamp for livet

Den danske turbovækstvirksomhed Spamfighter blev sidste år sendt i gulvet, da 40 procent af omsætningen forsvandt på kun én måned.

Foto: Benita Marcussen.
Læs mere
Fold sammen
Efter at have været en nærmest uafbrudt succeshistorie i årevis var virksomheden Spamfigter sidste år svimlende tæt på at køre ud over kanten og ned i afgrunden.

Spamfighter, der er etableret af de to tidligere Jubii-stiftere, Martin Thorborg og Henrik Sørensen, fik pludselig flået tæppet væk under sig af den finansielle krise – og virksomheden, der i dag er et globaliseret foretagende, tabte 40 procent af omsætningen på blot én måned.

Det fortæller Martin Thorborg, der i dag står tilbage med en virksomhed, der er gået fra at blive kåret til årets vækstkomet i IT-branchen i 2007 til nu at være en forretning, der er tvunget til at gå helt nye veje for at sikre sin overlevelse.

Det var den hastige afmatning i det globale PC-salg, der sidste år i oktober tvang Spamfighter i knæ.

Dykket i det globale PC-salg betød også, at der var færre nye kunder til Spamfighters software, og åreladningen på 40 procent af omsætningen sendte virksomheden ud i en situation, hvor de røde tal stort set ikke var til at slippe af med.

- Det var et chok, og alle i sikkerhedsbranchen oplevede noget lignende. Et voldsomt og katastrofalt dyk i salget. På blot en måned gik vi fra at have overskud til at tabe en million om måneden. Så vi gik nærmest i panik og begyndte at barbere omkostninger alle steder, vi kunne, fortæller Martin Thorborg, der endte med at skære ned i selskabets udviklingsafdeling i Ukraine, nedlægge op mod otte stillinger i Danmark samt at stramme gevaldigt op på udgifterne på selskabets amerikanske kontor.

Fra ottedobling til dyk

Det var hård kost for en virksomhed, der fra 2005 til 2007 mere end ottedoblede sin omsætning fra omkring 5,6 mio. kr. i 2005 til over 47 mio. i 2007. Men krisen betød dog også, at Spamfighter efter års vækst og overskud pludselig ramte en mur og kom ud af 2008 med et underskud på 4,6 mio. kroner – en ganske usædvanlig situation for selskabet, men også en situation, der kunne være gået langt værre.

Spamfighter har nemlig hidtil primært beskæftiget sig med frafiltrering af spam – altså uønsket reklamepost – men i 2008 opkøbte selskabet et amerikansk produkt, der kunne optimere hastigheden på brugernes gamle PCer.

Det var ifølge Thorborg nærmest perfekt timing, fordi det svigtende PC-salg også betød, at folk blev interesserede i at klemme den sidste saft ud af deres gamle maskiner i stedet for at købe nye, hvilket øger efterspørgslen efter produkter som det såkaldte Slow-PCfighter, der indtil videre er blevet solgt i ca. 100.000 licenser.

- Havde vi ikke haft det produkt, tør jeg slet ikke tænke på, hvad der kunne være sket. Det havde vi nok ikke kunnet spare os ud af. Vi havde nok fundet en vej ud, men det havde ikke været let og var nok blevet et blodbad.
Uanset om krisen vender eller ej, står det danske softwareselskab dog over for en ny og langt større udfordring. Spamfighter-produktet henvender sig nemlig alene til folk, der bruger Microsofts email-program Outlook, og det er der færre og færre, der gør. 

Google i aktion

Ifølge Martin Thorborg er folk i massiv grad ved at vænne sig af med email-programmer, der kører lokalt på computeren og i stedet i flæng begyndt at bruge Googles konkurrerende email-tjeneste, Gmail.

Google har ud over Gmail til private brugere netop de senere år forsøgt at markedsføre sig over for mindre virksomheder med det gratis Google Apps-produkt, der rummer webbaseret mail, software og en række andre ting, der er i konkurrence med Microsofts tilbud.
 
Det gør livet surt for Spamfighter og tvinger samtidig selskabet til at gå nye veje. Det gælder blandt andet et nyt program til beskyttelse af privatlivet, der skal sikre, at ingen kigger med i, hvad man surfer rundt efter på nettet.