TDC har fortsat vækstmuligheder

Kunderne er vigtigst. Det har Henrik Poulsen understreget, siden han blev topchef i TDC. Han ser stadig muligheder for at tage markedsandele.

Portræt af Henrik Poulsen, topchef TDC. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Koncernchef Henrik Poulsen har ændret organisationen i teleselskabet TDC fra at være en gammel butik, der stod på to ben: fastnet og mobil, som var en spejling af et bedaget TDC, hvor virksomheden havde fokus på produktet og teknologien.

I det nye TDC, under Poulsens regimente, er kunderne, hvad enten det er erhvervs- eller privatkunder solar plexus. Det mantra har han messet fra hjørnekontoret, siden han i 2008 første gang løftede røret i TDC.

Har du opnået, hvad du ville? “Det korte svar er ja, når jeg ser tilbage på den rejse, vi begav os ud på i 2008.” “Det har selvfølgeligt være afgørende at levere finansielt, men også at sikre, at vi fik alle interessenter i koncernen med på rejsen. Og det med at få alle med på rejsen er krævende, skal jeg hilse og sige. Ikke for mig, men for koncernen.”

Hvilke scenarier er der for TDC i et marked, der ikke er et vækstmarked? “Der er stadig en vækstmulighed i tv-markedet. I øjeblikket ligger der en ekstraordinær vækstmulighed i, at TV 2 er blevet en betalingskanal. Det betyder, at en kvart million husstande skal konvertere til at være betalingshusstande.”

“Der er en svag underliggende vækst i markedet med 3-4 procent om året, og vi har måske også en mulighed for at tage markedsandele i markedet. Mobildata er på volumen et vækstmarked. Rent økonomisk har det ikke været den store vækstdriver, fordi priserne har været så pressede. Hosting er et andet område, hvor der også er vækst.”

“Derudover har vi vækstmuligheder i Norden. Specielt Sverige, som går rigtig godt i øjeblikket.” Læs hele interviewet med TDC's Henrik Poulsen i Berlingske Business Magasin torsdag 23. februar 2012.