Talegaver til talenter

Effektiv kommunikation er vejen frem til succes. De kloge, unge hoveder fra Talent 100 er lagt i blød, når det gælder om at få budskabet klart og ud over stepperne.

Stemmetræner Dorte Koch forsøger at lære talenterne at mærke forskellen i kroppens styrke alt efter, hvordan de står med ben og arme. De rykker hinanden i armene for at se, hvor langt de kan få deres makker ned. Det kan være nemt, men det kan også være noget vanskeligt. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er jakkesæt, polerede sko og sat hår, så langt øjet rækker. 25 af Berlingske Business’ Talent 100-netværk er mødt op for at lære, hvordan de skal få deres budskaber klart og forståeligt ud over scenekanten. Dagens overskrift er »klar kommunikation og organisatorisk impact«.

»Mange har meget på hjerte. Og det er nok også derfor, mange er her – fordi man gerne vil bidrage og ud med nogle ting. Så det er jo helt essentielt at finde ud af, hvordan man bedst kommer ud med sine budskaber. Selv om vi kommer med meget forskellig baggrund og meget forskellige budskaber, er der også en fælles holdning, at kommunikation er meget relevant.«

Sådan lyder det fra Christina Nielsen. Statsautoriseret revisor hos Deloitte, og en af de fire kvinder, der er mødt op til mødet.

Hun er kommet i dag blandt andet af den grund, at kommunikation ikke er noget, man lærer på alle uddannelser. Kommunikation er for mange selvlært, påpeger hun.

Som taget ud af et teaterstykke fra fjerde klasse skråler de på skift på taget af Ulveman & Partners – og Menschs kontorbygning i centrum af København.

»Venner, romere, landsmænd, lån mig øre!«

Stemmetræner og facilitator Dorte Koch hjælper de unge ledere med at få deres budskaber ud over scenekanten. Eller ud over tagterrassen.

»Man kan give sig selv det ekstra løft, at man tænker, at det er et ansvar, for så retter man ryggen lidt. Og så kan man stille sig det spørgsmål – hvad vil jeg gerne have, andre siger om mig. Det er ambitionen. Man sætter sine egne idealer op. Så bygger man sin troværdighed op,« siger Dorte Koch.

Kommunikation på flere måder

I otte timer er de indlagt til lektioner af alverdens værktøjer, modeller og opgaver til, hvordan man styrker sin kommunikation, uanset hvem du skal tale til.

»For mig er den primære grund til, at kommunikation er interessant, at jeg er gået fra at være rådgiver til at være i en yderstilling i en rigtig virksomhed med masser af mennesker,« siger Brian Egholm Andersen.

Han er den yngste til mødet. 27 år og digital marketingdirektør i Jabra. En ny stilling og en ny kommunikationsstrategi.

»For mig er det den interne kommunikation, der er i fokus. At få nogle mennesker med på den tanke og vision, jeg nu har. Jeg er vant til at være meget eksternt fokuseret i kommunikationen og tænke i målgrupper. Nu er det i stedet en lille andedam, jeg skal have til at følge med mig på en lille rejse.«

Med et hoved, der arbejder hurtigere end de fleste, er der også tænkt og reflekteret over, hvad et øget fokus på kommunikation kan hjælpe med.

»En øget bevidsthed om, hvilke skruer, man kan dreje på, for at få sit budskab igennem i forskellige kontekster. Vi får set en masse eksempler på, hvordan effektiv og mindre effektiv kommunikation er – og nogle konkrete værktøjer til at blive en bedre kommunikator,« siger Kunal Singla, den 31-årige chef for DIs kontor i Indien.

Personlig gennemslagskraft

Inden de mødte op til netværksmødet, skulle de overveje, hvad det vigtigste budskab for dem lige nu er. En af opgaverne består nemlig i at levere sit budskab på to minutter til to med-talenter. De skal dernæst give feedback, og så skal budskabet justeres og leveres. Igen.

På den måde får de feedback på deres personlige gennemslagskraft og evnen til at strukturere og målrette budskabet. En nyttig evne, når man for eksempel skal ud og sælge sig selv, ens virksomhed og kolleger. Noget Christina Nielsen kan relatere sig til.

»Revision er der mange, som har en holdning til. Og noget af det, jeg gerne vil have ud, er, at vi er mere end bare revisorer. Der, hvor jeg er nu, er der et større behov for, at jeg kommer ud og skal sælge ting. Og det er ikke noget, som er typisk mig og min profil. Så hvordan kommer jeg ud og får solgt mig og mine kollegaer?«