Takt og tone på arbejdspladsen

Giv altid hånd, men kun en gang dagligt - husk kunder og kollegaers navne og sig altid goddag. Det er et par af rådene fra forfatter og karriererådgiver Sanne Udsen.

Emotionel intelligens. Social kompetence. Der er ingen tvivl om disse begrebers stigende betydning for ens muligheder for succes på arbejdsmarkedet – også selv om man ikke sidder med direkte salgsansvar. Der er heller ingen tvivl om, at der er mere fokus på begreberne i dag end tidligere.

Evnen til at begå sig blandt andre mennesker, til at løse konflikter uden unødigt at træde nogen over tæerne, til at læse kunder og forhandlingspartnere, kort sagt, den sociale kompetence, bliver i dag vigtigere og vigtigere på arbejdsmarkedet. Når moderne arbejdsgivere skal forklare, hvad de forventer af fremtidens medarbejder – og af de medarbejdere, de allerede har ansat – så vil der være en lang række af kvalifikationer og kompetencer. Medarbejderen skal kunne samarbejde, omgås andre, udvise engagement, have team spirit, være motiveret, fleksibel og elske sit arbejde. Først allersidst, hvis overhovedet, bliver de faglige kvalifikationer nævnt. Nærmest som et PS.

Det er de sociale kompetencer, der nævnes og specificeres. Det er ofte også disse, der – bevidst eller ubevidst - belønnes, når der skal gives lønforhøjelser. De sociale kompetencer kan ikke læres på et universitet. Men de sociale kompetencer har bare at være i orden fra starten. Ellers går det ikke godt.

Berlingske har samlet et kompendium af gode råd fra Sanne Udsen om, hvordan man skal begå sig på arbejdspladsen, hvis man vil have succes med  vejledning til, hvordan man opfører sig, snakker med sine kollegaer, giver ros, introducerer folk, sender mails, taler i telefon og meget mere. 

Køb adgang nedenfor, og download guiden (13 siders PDF). Print den ud, eller gem på din bærbar, smartphone eller tavle-pc.

Sanne Udsen er cand. polit. og ph.d. og arbejder som foredragsholder og selvstændig konsulent med speciale i kvinders karriere og vilkår på arbejdsmarkedet.

Hun er forfatter til bøgerne Psykopater i jakkesæt, Takt og tone på jobbet, Takt og tone i tiden og Takt og tone i arbejdslivet. Sanne har også forfatter til krimiserien om Sarah Bertelsen med bøgerne »Djævlens advokat« og »Alle guds børn«.

Ved at købe fri adgang til Berlingske Plus i 1 måned eller 1 år får du samtidig adgang til vores andre 600 guider - Se eksempler her.

Se også: "Tal og skriv korrekt" (15 kr.). "Sådan taler du overbevisende" (19 kr.). "Se hvor dine pensionspenge vokser hurtigst" (15 kr.). "Få mere ud af din opsparing" (25 kr.).

Tilmeld dig ugentligt PLUS-nyhedsbrev her


Emotionel intelligens. Social kompetence. Der er ingen tvivl om disse begrebers stigende betydning for ens muligheder for succes på arbejdsmarkedet – også selv om man ikke sidder med direkte salgsansvar. Der er heller ingen tvivl om, at der er mere fokus på begreberne i dag end tidligere.

Evnen til at begå sig blandt andre mennesker, til at løse konflikter uden unødigt at træde nogen over tæerne, til at læse kunder og forhandlingspartnere, kort sagt, den sociale kompetence, bliver i dag vigtigere og vigtigere på arbejdsmarkedet. Når moderne arbejdsgivere skal forklare, hvad de forventer af fremtidens medarbejder – og af de medarbejdere, de allerede har ansat – så vil der være en lang række af kvalifikationer og kompetencer. Medarbejderen skal kunne samarbejde, omgås andre, udvise engagement, have team spirit, være motiveret, fleksibel og elske sit arbejde. Først allersidst, hvis overhovedet, bliver de faglige kvalifikationer nævnt. Nærmest som et PS.

Det er de sociale kompetencer, der nævnes og specificeres. Det er ofte også disse, der – bevidst eller ubevidst - belønnes, når der skal gives lønforhøjelser. De sociale kompetencer kan ikke læres på et universitet. Men de sociale kompetencer har bare at være i orden fra starten. Ellers går det ikke godt.

Berlingske har samlet et kompendium af gode råd fra Sanne Udsen om, hvordan man skal begå sig på arbejdspladsen, hvis man vil have succes med  vejledning til, hvordan man opfører sig, snakker med sine kollegaer, giver ros, introducerer folk, sender mails, taler i telefon og meget mere. 

Download guiden »Takt og tone på arbejdspladsen« (13 siders PDF). Print den ud, eller gem på din bærbar, smartphone eller tavle-pc.

Sanne Udsen er cand. polit. og ph.d. og arbejder som foredragsholder og selvstændig konsulent med speciale i kvinders karriere og vilkår på arbejdsmarkedet.

Hun er forfatter til bøgerne Psykopater i jakkesæt, Takt og tone på jobbet, Takt og tone i tiden og Takt og tone i arbejdslivet. Sanne har også forfatter til krimiserien om Sarah Bertelsen med bøgerne »Djævlens advokat« og »Alle guds børn«.