Tag Twitter alvorligt

Sociale medier som Twitter og Facebook er mere end ligegyldige statusbeskeder.

Burghardt Tenderich, UC Berkeley. Fold sammen
Læs mere
Snart. Lige om lidt. Og på den lange bane. Såkaldte guruer i sociale medier belemrer os konstant med, at sociale medier revolutionerer kommunikationen. Men sander revolutionen alligevel ikke bare til i dynger af ligegyldige, intetsigende og tidrøvende statusbeskeder på Facebook? Både ja og nej, lyder svaret fra Burghardt Tenderich, executive director på Center for Entrepreneurship & Technology på det califoniske univesitet Berkeley.
Fra sin position i the Bay Area, San Francisco og Silicon Valley-området, gør han sig imidlertid nogle observationer, og han turnerer rundt med et budskab, der burde få de fleste til at gnide søvnen ud af øjnene. I hvert fald hvis man driver en forretning. "Du siger, at folk her i Danmark vurderer, at det er ‘fluffy’ – og ja, der er meget ‘fluf’, ingen tvivl om det. Men jeg tror, at over det næste par år vil vi se sociale medier blive en kæmpe drivkraft i forretningen. Det vil ikke længere handle om at finde næste date online eller holde dig opdateret over, hvem der tager hvorhen på ferie. Det vil flytte fra den brandingfunktion, som allerede er opnået, over i forretningsfunktionen. Vi ser i øjeblikket, at sociale medier bliver core business," siger Burghardt Tenderich. Berlingske Nyhedsmagasin har mødt ham på DTU Executive School of Business, hvor han for nylig underviste to dage. Han beretter om de nyeste strømninger fra Silicon Valley. Om hvordan de sociale medier vil kræve helt nye strategier for salgs- og kundehåndtering, og hvordan de skal tackles. Han tvivler for eksempel slet ikke på, at et medie som Twitter vil udbredes i Danmark, selv om penetrationen stadig er lille, hvilket hans danske studerende også oplyste ham om. "Jeg forstår, at Twitter ikke er så udbredt i Danmark endnu. Men det bliver det, fordi det tilfører så mange folk værdier andre steder. Derfor vil det også komme her," siger han.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 11. juni.