Tag fat i den uhumske medarbejder

Usoignerede medarbejdere kan forpeste hverdagen for de andre ansatte i firmaet. I stedet for at lade sladderen løbe, skal du konfrontere medarbejderen med problemet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Svedlugt, dårlig ånde, beskidt tøj og i det hele taget en usoigneret fremtoning hos en medarbejder kan drive de nærmeste kolleger til vanvid. Indeklimaet kan ganske enkelt blive ødelagt af, at en enkelt person går i beskidt tøj og ikke vasker sig ordentligt.

Det kan i sidste ende koste firmaet medarbejdere, som til sidst får nok, hvis ikke der bliver taget hånd om problemet.

Det fortæller direktør i Personalechefer i Danmark Kim Staack Nielsen.

- Man er nødt til at forholde sig til, hvor stor indflydelse det kan have på kollegerne, hvis man har en medarbejder, der for eksempel lugter meget af armsved, værtshus eller ikke går i bad. Man risikerer, at folk ikke vil blive ved at arbejde der, og alene utilfredshed vil betyde, at produktiviteten falder, siger han.

Sig det direkteDet eneste rigtige at gøre, er at konfrontere den uhygiejniske med problemet, lyder rådet fra psykoterapeut Britta Sjøholm, talentcoach og konsulent i rådgivningsvirksomheden SEB-gruppen A/S.

- Folk har en tendens til at tale med alle mulige andre end personen selv om problemet, fordi de har berøringsangst over for den slags problemer og er bange for at gøre andre kede af det. Men man skal gå til personen selv og få leveret budskabet på den pænest mulige måde, så vedkommende har chancen for at lave om på det, siger hun.

Tør man ikke selv sige det, må man involvere sin leder.

- Så må man sige til lederen, at der er nogle fysiske betingelser, der gør, at man ikke trives på sin arbejdsplads, at man har svært ved at sige det selv, siger Britta Sjøholm.

Vær omsorgsfuldUanset hvem, der ender med at tage hul på det prekære emne, er det helt afgørende, at det bliver gjort gelinde.

- Man er nødt til at gøre det på en omsorgsfuld måde, for du overskrider personens intime grænser, siger Britta Sjøholm, der tager skarp afstand fra den stik modsatte og kujonagtige løsning, hvor medarbejderen måske møder en deodorant og en håndsæbe på sin stol efter en weekend.

- Det er en ret ubehagelig situation at stille folk i, siger hun.

Find årsagenOgså Kim Staack går ind for den diskrete og respektfulde samtale.

- Forklar roligt og stille, hvad baggrunden er for jeres samtale uden at give udtryk for irritation. Støt personen, og vis, at du gerne vil være med til at løse problemet, siger han.

Af og til ligger der et andet, og mere alvorligt problem bag.

- Find ud af, hvad årsagen er til, at personens hygiejne er faldet. Du kan have en velfungerende medarbejder, som bliver skilt og som derefter bliver usoigneret, fordi han ikke har sit netværk og sine daglige rytmer i familien længere. Ham er du nødt til at tage en samtale med. Det kan jo være, at du kan flytte ham ud af den situation, han sidder i, siger Kim Staack Nielsen.