Superiværksætter tør endelig være direktør

En af landets kendte iværksættere, den 44-årige livsnyder Martin Thorborg, har taget sin største beslutning i mange år. Han er netop tiltrådt i stillingen som adm. direktør i den lille vækstvirksomhed Dinero. Det har han det godt med.

Martin Thorborg har blandt andet været med til at stifte Jubii, Spamfighter og Amino og er en efterspurgt foredragsholder. Mange virksomheder vil gerne have ham i deres Advisory Board eller bestyrelse. Foto: Lise Lotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den passionerede iværksætter Martin Thorborg, der vel er mest berømt for at være manden bag søgemaskinen Jubii, som han i 2000 solgte til tyske Lycos Europe, ligger ikke på den lade side. Han elsker at have det sjovt og har siden 1993 været med til at stifte omkring 25 virksomheder. Nogle er blevet til noget, og dem har han tjent pænt på, bl.a. Euroinvestor, mens mange er solgt for en slik. Martin Thorborg, der netop meget overraskende er blevet administrerende direktør for den lille ukendte vækstvirksomhed, Dinero, er i dag god for et ukendt millionbeløb, hvis nogen skulle spørge.

Og hvis den 44-årige iværksætter skulle sælge de selskaber, han er en del af, i løbet af nogle måneder, kunne han nok få en hel del millioner for dem, mener han selv. »Jeg er super godt tilfreds. Jeg spiser mig mæt tre gange om dagen. Jeg har gang i syv virksomheder, og jeg og min familie bor i et dejligt hus i Lyngby, har et sommerhus i Tyrkiet og ét på Bornholm,« siger Martin Thorborg.

Han har aldrig før set sig som administrerende direktør med de forpligtelser, der følger med. Selv om hans loyale hustru, Camilla Thorborg, i årevis har sagt til ham, at det kunne han da sagtens. Selv troede han bare ikke på, at han kunne løfte opgaven. Nu bliver arbejdslivet straks mere alvorligt og voksent i kraft af direktørjobbet for bogholderiprogrammet Dinero, som han var med til at starte i 2011.

For dagens mand på bagsiden af Berlingske Business har taget sin største beslutning i lang tid.

Ingen guldgrube

For første gang, siden han i en kort overgang i 1995 var adm. direktør i Jubii, har han igen sådan en post. I telefonen lyder han åbenlyst til at have det godt med posten i Dinero, der har udviklet et regnskabsprogram for små selvstændige virksomheder. Endnu er Dinero, der i år regner med en omsætning på 2,5 mio. kr., ingen guldgrube.

Under en ferie fornylig på den græske ø Korfu blev han pludselig klar over, at han havde lyst til at prøve rollen som direktør. Det var muligheden for at få lederansvar og alvor i jobbet som administrerende direktør for den lille vækstvirksomhed, der i dag har otte medarbejdere, der gav ham et kick.

Martin Thorborg har gennem årene sagt nej tak til at blive administrerende direktør i de firmaer, han var med i. Han kastede sig i stedet over at lede udviklingen af visioner, produktudvikling og PR-arbejdet. Også Martin Thorborgs søster, forfatteren, cand. mag. Lisbet Thorborg, er iværksætter. Hun har sit eget forlag, Synope, der udgiver lærebøger og undervisningsmaterialer til udlændinge.

Martin Thorborgs foretrukne sommerferie foregår i Delray Beach i Florida i USA, hvor han gerne nyder solen og at spise friske fisk og skaldyr samt store røde bøffer.