Styr på kulturen giver kroner i kassen

Virksomhedens kultur kommer alle vegne fra. Men det er ledelsens opgave at få styr på kulturen og frigøre dens vækstpotentiale.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld! Og virksomhedskultur … fristes jeg til at føje til Storm P.’s visdomsord. For om virksomheden vil det eller ej, så får den en kultur hen ad vejen. Medarbejderne, ledelsen, kunderne, brugerne, geografisk placering, myndigheder og mange andre folk og faktorer sætter alle deres eget aftryk. Med tanke på hvor vigtig kulturen er for værdiskabelsen, kan det så absolut betale sig at styre processen så godt, som det nu er muligt.

For kulturen kan gøre en virksomhed til noget særligt. Se bare til Google og Mærsk. Dybt forskellige, men med en fælles vilje til at arbejde på en unik måde, og resultaterne er bemærkelsesværdige.

Levede værdier er kultur

Mange steder er der nærmest garanti for, at medarbejderne svarer med et blankt udtryk i øjnene, hvis man spørger efter virksomhedens værdier. Den gode grund er, at værdierne ikke betyder noget særligt.

Medarbejderen oplever dem ikke blive brugt, udfordret eller bare husket i hverdagen. Men hvilke værdier definerer så arbejdet? Heldigvis er de fleste medarbejdere både dygtige og ansvarlige, men det kommer der ikke en styret fælles kultur ud af.

Det er og bliver ledelsens opgave at finde, rendyrke og sprede virksomhedens allerbedste træk. Det, som gør virksomheden unik og giver en kant i konkurrencen.

I NNIT gennemførte vi processen for fire år siden. Vi var ude på gangene og bede medarbejderne i vidt forskellige afdelinger om deres input. Vi satte vores nye viden sammen, trak fra og lagde til og endte med tre klare og rodfæstede værdier, som siden – fordi medarbejderne nærmest instinktivt genkender og godtager dem – har været en meget integreret del af hverdagen.

Dermed er værdierne omsat i en levet kultur, som skaber værdi og fælles retning.

Kulturelle udfordringer

Men processen fortsætter hver dag, i takt med at udviklingen udfordrer den bestående kultur. For lav vækst tvinger virksomheder til selv at stille spørgsmålstegn ved kulturen.

Og hurtig vækst har mindst lige så store kulturelle implikationer: Nye kunder og medarbejdere kommer til virksomheden med friske vinkler; ikke mindst i forbindelse med ekspansion i nye markeder og verdensdele. Alle involverede nærmer sig hinanden, og kulturen følger med, rummer mere og flere.

Opkøb eller overtagelse af en større gruppe medarbejdere, som NNIT til tider oplever i forbindelse med større opgaver, er også en afgørende prøve på kulturens holdbarhed. Er man som modtagende virksomhed i stand til med overbevisning at forklare de nye kolleger, hvilken virksomhed de fremover gerne skal føle loyalitet over for, og ikke mindst hvorfor?

En entusiastisk medarbejder, som lige har fået ny arbejdsgiver på andres initiativ og derpå oplever en demotiverende stor afstand mellem direktørens velkomsttale og hverdagsvirkeligheden, vil hurtigt få det velkendte blanke udtryk i øjnene, når talen falder på fælles værdier og kultur. Og så er skaden sket.

Med styr på kulturen forbliver gnisten i øjet tændt. Nye og gamle medarbejdere engagerer sig i virksomhedens mål og resultater – og skaber en attraktiv arbejdsplads med glade kunder og kroner i kassen.