Studerende: CBS trænger til gevaldig fornyelse

Vi kan lære meget af de amerikanske universiteter. Deres undervisning er langt mere målrettet og brugbar, mener tre studerende, som har deltaget i eliteuddannelsen Globe på CBS.

Det danske uddannelsessystem er stivnet. Der kunne godt bruges en mindre revolution af universiteterne. De studerende tænker alt for meget på at få et godt studiejob i stedet for at knokle løs med bøgerne og studierne.

Sådan lyder kritikken fra tre studerende på Copenhagen Business School i form af Jakob Fredsgaard Simonsen, Sofie Bonde Holt og Christian Bach. De har alle deltaget i eliteprogrammet på CBS ved navn Globe, og har i den forbindelse studeret et halvt år i Hong Kong og et halvt år i USA. Begge dele var en helt anderledes opleves end Danmark, men specielt de amerikanske universiteter kan vi godt tage ved lære af herhjemme, mener de tre studerende.

I USA begynder de uddannelsen med at være fire år på college, og der er undervisningen langt mere målrettet mod det, som de studerende senere skal bruge, når de kommer ud i erhvervslivet. Lærerne er desuden mere engagerede og kommer oftere fra erhvervslivet.

Det står i skærende kontrast til herhjemme, hvor de tre studerende oplever, at mange går mere op i at få et studiejob i eksempelvis en bank end læse på CBS. Ganske enkelt fordi mange føler, at de ikke får nok ud af undervisningen på det københavnske universitet.

»Herhjemme siger man, at vi kun kommer til at bruge under ti pct. af det, vi lærer. Men hvorfor skal det være sådan? I USA siger de, at hvis du skal ud og have et arbejde i en bank bagefter, hvad er det så, du rent faktisk skal lære på universitet. En uddannelse på CBS bør være fuld tid, men mange studerende har desværre studiejobs som førsteprioritet, og studiet kommer derfor i anden række. Det vigtige må være at få vendt den tankegang, så de studerende kommer til at tænke mere på deres studie,« siger Jakob Fredsgaard Simonsen.

Tilbage på sporet

Underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof mener, at de tre studerende har nogle pointer, som vi skal tage ved lære af. Hun er enig i, at vi skal tilbage til, at studierne er vigtigere end studiejobbet.

»Vi har en god praksis med, at mange studerende har studiejob, der er relevant for deres uddannelse. Men for mange er studiejobbet blevet vigtigere end studiet. Vi er nødt til at komme tilbage på sporet, hvor en videregående uddannelse er et fuldtidsstudie. Universiteterne skal stille større krav, og samtidig skal de studerende lægge sig mere i selen,« siger Charlotte Rønhof, der samtidig fremhæver, at de studerende på Globe-studiet er i den situation, at de læser på en eliteuddannelse, men den foregår ikke på et eliteuniversitet. For vi investerer ikke tilstrækkeligt i at have en førende Business School i Danmark.