Strategisk ledelse i det offentlige

Bogen giver et fundament for at forstå de særlige udfordringer, offentlige ledere har omkring strategisk ledelse.

Strategisk ledelse i det offentlige - Fremskrive, Forudse, Forestille. Kurt Klaudi Klausen. Gyldendal Public. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Socialdemokratiet og Venstre har netop overstået deres landsmøder, og der er lagt op til valgkamp. Det centrale tema for begge partier er det danske velfærdssamfund. Hvad skal der være råd til? Hvor skal vi skære? Hvor stor skal den offentlige sektor være? Det er politikerne sammen med vores offentlige ledere, der skal sikre, at vi kan fremskrive, forudse og forestille os, hvordan fremtidens velfærdssamfund skal se ud og ledes.

Der er derfor med rette en forventning om, at lederne i den offentlige sektor ikke kun skal være i stand til at styre hverdagen (management), men også være i stand til at sætte nye dagsordner, nytænke og genopfinde den offentlige sektor (leadership).

En særlig ledelsesdisciplin

Professor Klaus Klaudi Klausen ønsker med sin bog »Strategisk ledelse i det offentlige« at give de offentlige ledere indsigt, værktøjer og perspektiv til at kunne løse disse strategiske udfordringer. Bogens udgangspunkt er, at ledelse i den offentlige sektor er en særlig ledelsesdisciplin, der i flere tilfælde adskiller sig fra ledelse i den private sektor. Her er det politikere og ikke markedet, der sætter rammevilkårene.

En strategisk offentlig leder skal evne at opnå overblik, indblik og fremblik. Overblik til at se de mønstre, hvor andre ser kaos, indblik i organisations substans og centrale aktører, hvor andre kun ser formelle strukturer og fremblik over fremtidens muligheder, hvor andre kun ser historiens succeser og fejl.

Strategiske pejlemærker

Bogen bidrager med tre væsentlige ting. For det første hvad der er særligt ved den offentlige sektor. For det andet introduceres de tre Fer – fremskrive, forudse og forestille, som skal virke som pejlemærker for strategiarbejdet. Og for det tredje tematiserer bogen en række nøgleforhold, som er vigtige for offentlige ledere at tage stilling til.

Forfatteren karakteriserer den offentlige leders opgave som at oversætte politikker og overordnede strategier på en meningsfuld måde, således at det skaber et troværdigt billede af, hvor organisationen og medarbejderne skal bevæge sig hen. Den særlige opgave for den offentlige leder er, at meningen ikke er profit eller vækst, men at være en del af noget større end en selv ved at vedligeholde og udvikle samtidens forestilling af det gode samfund og almenvellets interesse.

De tre Fer

Det, de tre Fer drejer sig om, er at skabe en fremtid gennem strategiske beslutninger.

Det første F handler om at fremskrive, det vil sige at prioritere beslutninger med udgangspunkt i viden om de aktiviteter, der allerede er i gang.

Det andet F handler om at forudse, hvad der muligvis kan ske og gennem beslutninger tage højde derfor.

Det sidste F handler om at forestille sig, at fremtiden kan være helt anderledes end nutiden og fortiden og at træffe beslutninger, der gør disse forestillinger til virkelighed.

I bogen følges de tre Fer op med konkrete værktøjer som SWOT, forandringsstrategi og scenarietænkning.

Særlige temaer

Forfatteren beskriver en række særlige temaer, som den offentlige leder skal tage særligt hensyn til. Det er temaer som samarbejdsstrategi, koncernledelse i det offentlige, strategi mellem fornuft og følelser og ikke mindst politiske strategier og strateger. Hvem har magten – politikerne eller embedsmændene? Og hvad er magten drevet af? Dette tema giver stof til eftertanke, og beslutningen bør være krystalklar for enhver offentligt leder.

Bogen er rig på teorier og konkrete værktøjer, hvilket er dens styrke, men den mangler i høj grad at beskrive nogle flere gode eksempler, som kan illustrere den righoldige teoretiske viden. Bogen fremhæver forskellen mellem offentlig og privat, men der er også en række ligheder, bl.a. anvender begge en lang række af de værktøjer, som bogen beskriver.

De 365 sider giver et godt og bredt fundament for at forstå de særlige udfordringer, offentlige ledere har omkring strategisk ledelse. Bogen kan både anvendes som inspiration til alle ledere i den offentlige sektor til ledere i den private sektor der ønsker at forstå den offentlige sektor, samt som studiebog for studerende.

God læselyst.