Stort tab af omsætning hos restauranter

Krisen rammer diskoteker og det øvrige natteliv særdeles hårdt, viser ny undersøgelse. Men omsætningen i hele forlystelseslivet og de store turisterhverv dykker stort.

Foto: Christian Als. Restauranterne er plaget af tomme stolesæder, og antallet af konkurser er stigende.
Læs mere
Fold sammen
Danske hoteller, restauranter, diskoteker, caféer og hele det store turisterhverv er særdeles hårdt ramt af faldende forbrug og stigende lyst til at spare op. Over halvdelen har store fald i omsætningen og blandt sælgere af kurser og konferencer til mere professionelle kunder, er der tale om et fald i antallet af gæster på voldsomme 75 procent.

Det siger administrerende direktør Lone Njor Hulth fra Horesta, Hotel-, Restaurant- & Turisterhvervet, der har omkring 1.000 medlemmer, der beskæftiger mere end 100.000 lønmodtagere.

Interesseorganisationen har netop gennemført en større undersøgelse blandt sine medlemmer. Den tegner, hvad Lone Njor Hulth kalder for »et særdeles trist billede«.

Af samme grund vil hun bestemt ikke udelukke, at mange af de individuelle danske hoteller ikke længere kan klare sig rent økonomisk, og derfor snart opsluges af store internationale kæder.

»Blandt restauranter er der allerede klare tegn på, at antallet af konkurser stiger, og den udvikling ventes at fortsætte og måske endda at blive forstærket i den nære fremtid,« siger Lone Njor Hulth.

Færre med dansesko
Allerværst ramt er Danmark tæt ved 200 diskoteker. Samtlige af disse oplyser således, at de har færre eller det samme antal drikkende og dansende gæster som sidste år. De er dermed eneste gruppe i undersøgelsen, hvor ingen overhovedet har oplevet selv den mindste lille, bitte fremgang.

»Der er måske ikke specielt mange diskoteker i Danmark, men omsætningen i hele nattelivet er meget stor. Men langt færre går ud og morer sig, når krisen kradser. Myten, om at folk drikker øl og går på værtshus og restaurant, uanset om økonomien går op eller ned, passer slet ikke,« siger Lone Njor Hulth.

Hun regner tilmed ikke med, at tilstandene bliver bedre lige med det samme, heller ikke selv om SP-penge i stort omfang nu regner ned over danskerne, og København i efterårets løb er vært ved flere store begivenheder, herunder klimakonferencen.

»Den varer jo kun én uge. Den kan måske være med til at skabe opmærksomhed om København og er et godt markedsføringsvindue også på længere sigt. Men det er slet ikke noget, der kan kompensere for den nedgang, der opleves mange steder,« lyder det fra Lone Njor Hulth.

Som banker, håndværkere, byggefolk og mange andre mener Horesta, at regeringen bør træde til med økonomisk hjælp, og det kan bedst ske ved at ligestille dansk erhvervsliv på momsområdet med udenlandske virksomheder.

I dag er en fordel for danske virksomheder at holde kurser og konferencer i udlandet, eventuelt lige på den anden side af Øresund.

»Men gav man danske virksomheder samme muligheder som i andre lande for at afløfte moms på hotel- og restaurationsydelser, så ville det ikke kun gavne vores branche, men hele dansk erhvervsliv. Det kunne nemlig gøre efteruddannelse billigere og blive til gavn for hele samfundet,« siger Lone Njor Hulth.