Store udfordringer for bestyrelser i 2009

2009 bliver året, hvor der skal bødes for 2008, og det stiller nye krav til bestyrelsernes arbejde og opgaver.

Læs mere
Fold sammen
Det gælder om at gribe i hidtil ukendte lommer i værktøjskassen i 2009, hvis man har en bestyrelsesplads. Ledelsesekspert Steen Hildebrandt kalder året for bestyrelsernes år, og han ridser derfor også gerne bestyrelsens udfordringer op for 2009. Blandt andet skal bestyrelsen have en nødplan, hvis en vigtig kunde går konkurs. Det gælder om, at bestyrelsen påtager sig en ny rolle og bliver mere aktiv, ansvarlig og nærværende.

- Hvor bestyrelser tidligere var tantebestyrelser, der var forsigtige og som accepterede de strategier direktionen fremlagde for dem, bliver bestyrelsen i 2009 langt mere aktiv, vurderer han.

For det er ikke til at komme udenom. 2009 bliver et hårdt år for erhvervslivet, og for at klare krisen, kan løsningen være at skifte medlemmerne ud.

En anden trend er, at bestyrelserne får travlt med at indsamle statistikker, varslingsrapporter og informationer fra regnskabs-, markeds-, og konkurrenceinformationer samt nøgletale og prognoser.

- For at komme krisen i forkøbet, bliver bestyrelserne i 2009 mere opsøgende og lader sig ikke nøje med det, de får af direktionen, siger Steen Hildebrandt og tilføjer, at af samme årsag får direktionen og bestyrelsen et endnu tættere samarbejde fremover.

Worst case

2009 bliver også året, hvor bestyrelserne sætter risikostyring højest på dagsordenen. Eksempelvis skal bestyrelsen tænke over, hvad de vil gøre, hvis deres vigtigste kunde går konkurs, hvis der kommer nye EU-regler, eller hvis deres marked i Spanien får uventede krisetegn. Det vigtigste bliver ifølge Steen Hildebrandt, at virksomheden fordeler risici på flere lande, kunder og markeder, så det ikke går som i Roskilde Bank, hvor en stor procentdel af deres lån var placeret i ejendoms- og byggebranchen.

Sidst men ikke mindst bliver 2009 året, hvor bestyrelsesmedlemmerne skal tænke på, at bankerne er i krise. Ergo skal de lade være med at overraske bankerne, oplyser Steen Hildebrandt og tilføjer, at løsningen er, at bestyrelserne fortæller bankerne den fulde sandhed – og gerne worst case scenariet, før det sker.