Spil til ledere får adrenalinen til at pumpe

Det giver ekstra spænding, når brætspil bruges til at træne ledere. Det er en god måde at lære på, mener senior manager i en af landets største fødevarevirksomheder i form af Arla Foods.

»Vi har hele tiden adskillige forandringsspor kørende,« siger Pernille Græsdal Beck fra Arla. Foto: Arla. Fold sammen
Læs mere

Jeg vil vinde. Adrenalinen begynder at pumpe.

Hos en af landets største fødevarevirksomheder i form af koncernen Arla Foods sender man ledere på alle niveauer gennem forskellige brætspil, for at de kan blive bedre til disciplinen at være leder. Det afgørende er at få gearet dem til at forstå og håndtere den med- og modvind, som de kan møde, når medarbejderne skal tackle store forandringer.

Senior manager hos Arla Pernille Græsdal Beck påpeger, at Arla anvender brætspil både som generel træning af deres ledere, men også i konkrete situationer. Nogle af medarbejderne er nærmest pr. definition imod alt nyt, fordi de ryger ud af deres trygge rammer. Mens andre er mere åbne. Det kan være en meget svær balancegang at arbejde med for den enkelte chef, siger Pernille Græsdal Beck.»Vi bruger brætspil til at arbejde med forandringer i virksomheden på en pædagogisk måde. Det er svært tilgængeligt stof. Forandringerne er noget, som ikke må blive gennemført for hurtigt, for så taber man nogle undervejs. Men det må heller ikke gå for langsomt, for så begynder man at kede folk,« siger Pernille Græsdal Beck, der mener, at spillet i sig selv giver en god effekt.

»Derved aktiveres mange flere læringskanaler, end hvis den enkelte bare sidder ned og tager imod. I spillet påtager lederne sig forskellige roller og har ikke uanede muligheder. Hvordan bruger man de muligheder, man har, bedst. Spillet virker på en måde, så man gerne vil vinde. Man bliver mere engageret og kan forholde sig til det,« siger Pernille Græsdal Beck.

Konstante forandringer

Arla omsatte sidste år for 73,6 mia. kroner og har datterselskaber i en lang række forskellige lande. En meget stor del af koncernens produktion går til eksport, og Arla er en virksomhed, som er meget eksponeret over for omverden med produkter direkte til forbrugerne. Derudover er selskabets afsætning stærkt påvirket af en række politiske forhold.

Det gør, at der hele tiden opstår nye forhold, som der skal tages stilling til ude på koncernens mejerier. I øjeblikket drejer det sig eksempelvis om den embargo, som russerne har indført over for blandt andet mælk fra Danmark.

Lean som ledelsesværktøj

Pernille Græsdal Beck påpeger, at Arla er i gang med at køre en proces, hvor ledelsesværktøjet lean skal være med til at give en ny dagsorden på de enkelte af koncernens mejerierne. Lean drejer sig om at skabe mere værdi for færre ressourcer ved at slanke eller trimme organisationen.

Medarbejderne skal hele tiden være forberedte på, at dagen i dag ikke nødvendigvis bliver som dagen i går. Og hvis der opstår fejl, handler det om at se fremad og gøre det bedre fremover. Arla har brugt brætspil til at få lederne til at blive bedre til at få gennemført de nye procedurer.

»Vi har hele tiden adskillige forandringsspor kørende af både store og små slags. Med lean handler det om at nå nogle kvalitetsmål og nogle andre måder at arbejde på. Vi skal have medarbejderne engageret i, at der konstant er forandringer. De skal hele tiden tænke, hvordan kan vi gøre tingene anderledes. Det kan for eksempel være gennemførsel af tavlemøder, hvor der bliver set på hvor mange arbejdsulykker, vi har haft og hvor mange driftsudfald, der har været. Hvad sketer der, og hvad kan vi gøre bedre næste gang?« siger Pernille Græsdal Beck og understreger, at hun regner med, at Arla fremover i endnu højere grad vil gøre brug af forskellige brætspil til udrulning af nye tiltag, projekter og forandringer.