Specialister outsources

Forskere, regnskabsfolk, programmører: Adgang til kvalificeret arbejdskraft er nu den næstvigtigste grund til at lægge arbejdspladser i udlandet, viser en international undersøgelse.

Det er ikke lavteknologiske job, der outsources til f.eks. Indien. Her et call center i den indiske by Gurgaon. Foto: Sondeep Shankar/Bloomberg News Fold sammen
Læs mere
Outsourcing handler ikke længere om at flytte systuer til Polen. I dag outsourcer erhvervslivet i stigende grad for at få fat på den rigtige arbejdskraft og ikke i første omgang for at spare penge.

Det viser en undersøgelse fra det internationale konsulenthus Booz Allen Hamilton.

Det er stadig omkostningsbesparelser, der er den hyppigst nævnte grund til at placere arbejdspladser i udlandet; denne årsag nævnes af otte ud af ti virksomheder i undersøgelsen. Men den næstvigtigste årsag er ønsket om at få adgang til kvalificerede medarbejdere - det svarer 65 procent ja til. Det er langt flere end dem, der ser outsourcing som en måde at komme ind på nye markeder på.

Undersøgelsen, der er udarbejdet i samarbejde med det amerikanske Duke University, omfatter 537 virksomheder i USA, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Holland, Belgien og Skandinavien.

Det betyder samtidig, at outsourcing i dag som regel ikke medfører, at der nedlægges job i hjemlandet. Det er kun halvdelen af oursourcingprogrammerne inden for HR, regnskab og andre administrative funktioner, der fører til, at der nedlægges job andre steder. Inden for forskning, marketing, design og ingeniørarbejde er det kun 30 procent af outsourcingprogrammerne, som fører til tab af job.

»På nogle områder er det helt klart, at der outsources på grund af mangel på arbejdskraft. Det gælder især inden for IT-sektoren,« fortæller Dansk Industris cheføkonom, Klaus Rasmussen.

Dansk Industris seneste undersøgelse af outsourcing, som er fra 2003, viste, at de udenlandsk ansatte typisk har en højere uddannelse end virksomhedernes ansatte i Danmark.

Opgørelsen skal dog læses med forsigtighed, for en såkaldt ufaglært dansker kan ofte lige så meget som en udlænding med en mellemlang uddannelse.

»Den outsourcing, der har fundet sted, er på førstepladsen outsourcing af fysisk produktion, men på andenpladsen kommer outsourcing af IT. Og det sker ingen på grund af mangel på arbejdskraft. Vores egen etableringsundersøgelse fra 2003 viste, at adgang til viden spiller en rolle for virksomheder, der outsourcer. Og der er ikke tvivl om, at meget af den outsourcing til Indien, vi ser, skyldes, at de har nogle specialister, vi mangler.«

Tendensen fortsætter
Det kan man bekræfte hos Novo Nordisk, en af de danske virksomheder, der har outsourcet i mange år; i begyndelsen for at få produktionsomkostningerne ned, men efterhånden i stigende grad for at få kvalificeret arbejdskraft.

»Indien er langt fremme i skoene på matematik og IT, to ting vi netop har brug for i medicinalindustrien,« siger Novo Nordisks koncerndirektør for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen.

Søren Friis Larsen, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, genkender tendensen.

»Virksomhederne outsourcer mere af nød end af lyst, og hvis presset på arbejdsmarkedet fortsætter, vil der være en tendens til mere outsourcing,« siger han.

»Når vi spørger vores medlemsvirksomheder i videntunge erhverv, siger de, at den største strategiske udfordring er at få fat i de rigtige kompetencer. Virksomhederne outsourcer for at afbøde det problem.«

Indien er i øvrigt så langt det populæreste land at outsource til, viser Booz Allen Hamiltons undersøgelse. Alt afhængig af hvad det er for funktioner, som skal outsources, bliver Indien valgt i mellem hvert fjerde og hvert andet tilfælde. Intet andet land er bare tilnærmelsesvist så populært, når man skal lægge funktioner ud af huset.