Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den solskinsglade mand er Jan Olsen, som fra 3. januar skal være administrerende direktør i VisitDenmark. Her bliver hans opgave at tiltrække flere ferie- og mødeturister til Danmark gennem en stærk og målrettet international markedsføring.
Men selv om Jan Olsen gerne tager væk fra Danmark tre fire gange om året for at nyde solen i Frankrig, mener han, at Danmark har andre kvaliteter såsom kultur, historie, flotte slotte og fantastiske byer, som han vil lokke turisterne med. Og hvordan man laver god markedsføring, har Jan Olsen da også erfaring med.
I 1990 var han medstifter af markedsføringsbureauet Reaction, senere Sepia, hvor han som administrerende direktør i 20 år var med til at gøre bureauet til et af de mest prisvindende markedsføringsbureauer i Danmark.
Han vil bestemme
Der er dog stor forskel på at drive et markedsføringsbureau og så skulle markedsføre hele Danmark over for udlandet. Det første kræver hurtige resultater på den korte bane, hvilket Jan Olsen ifølge tidligere kollegaer i Sepia var god til at skabe. Men at sælge Danmark kræver store visioner, som VisitDenmarks interessenter skal være enige i. Samtidig tager det også længere tid, inden resultaterne viser sig. Både det at navigere efter andres interesser og at have tålmodighed, inden resultaterne viser sig, bliver udfordrende for Jan Olsen.
»Han er direktør og ikke underdirektør. Han er den, der bestemmer. Han kan ikke lide, når andre skal bestemme over ham,« siger Per Djervig-Chamby, kreativ direktør og partner i Sepia, som har kendt Jan Olsen i mere end 20 år. Hos Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), hvor Jan Olsen blev formand i 2008, har han dog stille og roligt lært at agere blandt en skov af aktører, som vil påvirke processerne, ligesom forståelsen af, at det tager tid at blive enige, er blevet udviklet.
Selv mener Jan Olsen dog, at han altid har været god til at lytte til andre. Han har heller ikke noget bud på, hvordan han vil klare opgaven at tiltrække flere turister til Danmark. Først vil han lytte til aktørerne, pointerer han, og derefter lave en strategi. En ting er dog sikker: Det kræver en mere slagkraftig markedsføring at få turisterne til Danmark og flere midler til markedsføringen, siger Jan Olsen.
Sekretærer trætte af ham
Han har tidligere udtalt, at man kan markedsføre et produkt på to måder: man kan fortælle om sig selv eller lytte til kunden. Selv om det er sjovest at fortælle om sig selv, er det det andet, som virker, sagde Jan Olsen.
I VisitDenmark ved man dog allerede, hvad turisterne vil have, så her gælder det bare om at fortælle dem, hvad Danmark kan give i forhold til deres ønsker, fortæller den kommende administrerende direktør. Og allerede nu vil han gerne love, at det ikke kommer til at ske med falske videoer på YouTube, ligesom det skete med »Mor-Karen«-videoen, hvor den unge kvinde Karen søgte sin søns far. For ifølge Jan Olsen overholdt videoen ikke de etiske retningslinjer for god markedsføring, ligesom han mener, at man aldrig skal forsøge at lyve.
Da Jan Olsen bliver spurgt om, hvordan hans håndskrift er, forsøger han heller ikke at lyve sig fra sandheden, men erkender, at mange sekretærer tidligere har været trætte af ham, fordi den var helt ulæselig. Nogle gange er han også selv i tvivl om, hvad han får nedfældet på papiret. Så Jan Olsen er taknemmelig for computerens udbredelse.