Sociale medier sætter marketingchefen under pres

Når virksomhederne skal lave marketing, skal de være til stede på alle sociale medier. Førhen handlede marketing alene om at skabe vækst for virksomheden, i dag er opgaven langt bredere.

Foto: BOBBY YIP

Danskerne bruger de sociale medier i stigende grad, og det er for alvor med til at sætte marketingcheferne under pres. Der skal lægges ekstra timer på kontoret, for virksomheden skal være til stede på både Facebook, LinkedIn og andre af den slags medier. God markedsføring er ikke længere blot et spørgsmål om at sende den rigtige tilbudsavis ud til kunderne.

Sådan lyder det fra en række marketingchefer. De er alle nomineret til årets CMO, chief marketing officer eller på dansk virksomhedens øverste ansvarlige for marketing.

Det er Berlingske Business, der mandag 26. januar kårer årets CMO. Fem marketingchefer er med i opløbet, og de er blevet målt på fem forskellige punkter af en jury.

Thomas Meng er en af de nominerede, Han er marketing director hos legetøjskoncernen Top-Toy a/s og lægger ikke skjul på, at et af de vigtigste udgangspunkter for marketing i dag er, at kundernes brug af de sociale medier kræver, at man laver kommunikation på det enkelte medies præmis.

»Det skal være relevant og vedkommende for den enkelte. Det er komplekst for marketing at lave relevant kommunikation på alle platforme. Specielt fordi der er forskellige hastigheder. Det går stærkt på de sociale medier, hvor det at producere et katalog til fire markeder tager flere måneder,« siger Thomas Meng.

Peter Ankerstjerne er en anden af de nominerede. Han er group marketing director i den gigantiske service-koncern ISS. Den virksomhed har ikke private kunder på samme måde som Top-Toy, men en række af de nye udfordringer for marketing går igen hos ISS.

»I gamle dage var marketing meget mere et spørgsmål om at skabe vækst i virksomheden. I dag er definitionen meget bredere. Nu er marketing også spørgsmålet om, hvordan man kan være med til at brande virksomheden indadtil samt skabe en tættere tilknytning af både medarbejdere og kunder,« siger Peter Ankerstjerne.

Skal have gennemslagskraft

I juryen, der skal være med til at udvælge årets CMO, sidder fire medlemmer. Et af dem er Ricky Wilke, der forsker i marketing og er institutleder på Copenhagen Business School, CBS. Han fremhæver, at det specielt er to ting, som er uhyre vigtige for en marketingchef at kunne i disse år.

»Den moderne marketingchef skal have gennemslagskraft i organisationen. Mange beslutninger bliver truffet, men de bliver ikke implementeret ordentligt. Virksomhederne sender skrivelser ud, der ikke er gode nok, og det frontpersonale, der står i butikkerne, har ikke de nødvendige kompetencer. Det er de opgaver, marketingchefen skal være med til at løfte,« siger Ricky Wilke, der understreger, at marketingchefens evne til at skabe resultater på bundlinjen er den anden ting, som er uhyre afgørende for den ansvarlige for marketing.

Mød kandidaterne til årets CMO: