Sociale medier intensiverer kamp om jobbene

De store virksomheder har fået mangedoblet deres ansøgerfelt til især deres mere specialiserede stillinger. Det skyldes langt mere offensiv brug af sociale medier, som benyttes til at rekruttere de rette medarbejdere på.

Marie Uhlig fortæller om, hvordan hun har fået job blandt andet via sociale medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Profilen på de sociale medier er finpudset, og det næste job ligger lige om hjørnet.

Så let er det desværre ikke, men for både jobsøgende og virksomheder er de sociale medier blevet lidt af et nøgleværktøj i kampen om at få besat de gode stillinger og få de rigtige job.

Stadig flere virksomheder bruger de sociale medier i deres rekruttering, og det sker på en mere avanceret måde. Jobbene slås op på de sociale medier og sendes ud via de ansattes profiler. Herudover kan virksomhederne via de sociale medier forsøge at få fat i folk, der ikke selv aktivt søger job. På den måde bliver ansøgerfeltet pludselig mangedoblet.Novo Nordisk og IT-virksomheden e-conomic er to af de virksomheder, der for alvor har sat brugen af de sociale medier til rekruttering i system. Hos Novo Nordisk var det sidste år eksempelvis lidt mere end fire ud af ti af dem, der blev ansat, som på forhånd fulgte virksomheden via de sociale medier.

Leder af afdelingen for global tiltrækning af talent hos Novo Nordisk, Hans Ubbe Ebbesen, fremhæver, at det ikke er ligegyldigt, hvilket sociale medie der er tale om. Når det gælder rekruttering, er det først og fremmest LinkedIn, som tæller for den store koncern.

Et stort skifte

»Der er sket et ret stort paradigmeskift i måden, vi tænker rekruttering. Førhen slog vi groft sagt bare en stilling op og håbede på, at folk selv ville opsøge den. Når vi i dag lægger vores job på LinkedIn, bliver de intelligent distribueret til de kandidater, som matcher indholdet i jobbet. Derudover har vi en mulighed for at opsøge relevante kandidater direkte via det professionelle netværk. På den måde vender vi bøtten lidt på hovedet. Vi går fra en reaktiv rekrutteringsproces til en mere proaktiv tilgang, hvor det handler om at identificere og tiltrække de bedste medarbejdere,« siger Hans Ubbe Ebbesen, der understreger, at det for Novo Nordisk er uhyre vigtigt at søge efter talent globalt, når det gælder en række af de mere specialiserede stillinger.

»Ved at bruge sociale medier som LinkedIn får vi en større grad af indsigt i, hvordan specifikke talentpuljer ser ud internationalt. Vi søger blandt mange millioner af profiler med henblik på at finde lige netop dem, vi skal bruge. For den enkelte ansøger betyder dette øget konkurrence. Vedkommende konkurrerer ikke bare nationalt, men er i stigende grad nødt til at forholde sig til, at mange udenlandske kandidater har meldt sig på banen. Til gengæld bliver det ligeledes nemmere for danskerne at spotte og forfølge karrieremuligheder i udlandet,« siger Hans Ubbe Ebbesen.

Svære at finde

Fra IT-virksomheden e-conomic lyder nogenlunde samme melding. E-conomic er en virksomhed med kraftig vækst, der kræver, at selskabet er nødt til at ansætte nye folk. Når det gælder de mere specialiserede og tekniske profiler, bruger virksomheden næsten udelukkende sociale medier til at få de rette ansøgere.

»Med de vækstplaner, vi har, er en af de største udfordringer at få de rigtige medarbejdere. I den sammenhæng virker de sociale medier. Vi ansatte sidste år 23 medarbejdere, der alle var fundet via sociale netværk. Det er over en tredjedel, og det bliver endnu flere i fremtiden. Vi har fået bedre kvalitet i ansøgerfeltet, det går hurtigere, og det er billigere. Hvis vi skulle bruge eksterne bureauer til at finde ansøgerne, vil det koste 15 til 30 pct. af vedkommendes årsindtægt. De penge sparer vi,« siger HR-chef i e-conomic, Mads Petersen.

»Hele ideen er bygget på, at vi har en »kritisk masse« af dygtige folk, og at vi aktivt bruger den til at tiltrække andre ligeså dygtige folk – dygtige folk vil gerne arbejde sammen. Det eneste, vi har gjort, er at sætte det i system,« siger Mads Petersen.

Stor interesse

Budskabet fra virksomhederne synes at gå rent ind hos mange lønmodtagere. CA, der er a-kasse for højtuddannede i erhvervslivet, ser en voksende interesse for de sociale medier blandt medlemmerne. Der udbydes flere kurser i jobsøgning via de sociale medier, og hver enkelt kursus har flere deltagere.

Lars Ulrik Jeppesen, karrierekonsulent i CA, mener direkte, at hvis man søger efter job, er man »pinedød« nødt til at være på LinkedIn.

»Som a-kasse oplever vi selv at få henvendelser fra arbejdsgivere, som ikke orker at slå stillingen bredt op og få flere hundrede ansøgere, men i stedet slår det op i vores Linked­In-gruppe, eller i de endnu mere målrettede undergrupper. Det kan eksempelvis være en gruppe marketingfolk,« siger Lars Ulrik Jeppesen, der fremhæver, at den enkelte kandidat selv kan optimere sin profil på LinkedIn og gøre sig synlig, så man kan findes af de virksomheder, der aktivt søger ens profil. Desuden kan de virksomheder, hvor man har søgt job, se, at man matcher det, de efterspørger.

»Det er den reaktive måde at søge job på: De sidder pænt og venter på, at der falder en appelsin i form af et stillingsopslag ned i deres turban. Men Linkedin kan også bruges aktivt til at finde stillingsopslag og researche på relevante virksomheder,« siger Lars Ulrik Jeppesen.