Sneboldeffekten

Business Branding: Mads Kjær, 47 år, vil via sin låneformidlingsvirksomhed MYC4 vitalisere det afrikanske erhvervsliv med globale mikrolån til mindre og mellemstore virksomheder.

Mads Kjær vil nu udrulle låneformidlingen til Afrika i Holland og Sverige. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mads Kjær, 47 år, præsenterer sig som forretningsmand, men er snarere en sneboldeffekt: Inden årets udløb vil han gennem MYC4 – My Care For, etableret sammen med Tim Vang, have 25.000 investorer til at udlåne omkring 90 mio. kr. som mikrolån til tusindvis af små og mellemstore virksomheder i Afrika. Inden for de næste to år skal der kunne udlånes 1 mia. kr.

I dag har 7.500 investorer fra 73 lande investeret 35 mio. kr. i 2.800 virksomheder i fem afrikanske lande. Og Mads Kjærs plan er bedre end Egon Olsens. Projektets egent­lige værdi ligger i, dels et udbygget netværk til private, virksomheder og offentlige myndigheder, dels at både udlånere og lånere kan tjene penge på aktiviteten.

Det er gratis at investere via MYC4. De investerede penge kommer ikke direkte i berøring med MYC4, idet bankerne håndterer alle transaktionerne på alt mellem 100 og 100.000 euro. Det er låntageren i Afrika, der betaler MYC4, som får 2 procent for formidling og 2 procent ved tilbagebetaling, såfremt lånet kan finansieres til maksimum den udbudte rente.

“Giv et menneske en fisk, og det har mad til én dag. Lær mennesket at fiske og det har mad for resten af livet,” siger Mads Kjær med et Lao Tzu-citat.

Hans baggrund for at etablere MYC4 er, at han i 22 år har solgt biler til primært Afrika i Kjaer Group A/S, som han i dag er bestyrelsesformand for. Nu er han så snebold for investorer fra “den rige verden”, udlånsformidlere og banker i Afrika samt ejere af mindre og mellemstore virksomheder i de afrikanske lande, hvor der er tilstrækkelig stabilitet til at ekspandere. Ligesom Ebay står for en digitalisering af loppemarkeder, står MYC4 for digitalisering af afrikanske markedspladser med små og mellemstore iværksættere.

“Det er ikke velgørenhed. Det er lånerne ikke interesseret i. De er og vil betragtes som ligestillede forretningspartnere, der har fået deres forretningsplaner godkendt af formidlerne – og de betaler en rente, som udlånerne anser for attraktiv. Det hele foregår på internettet. Alle stakeholdere kan følge udviklingen på deres hjemmeside. Lånerne fortæller, hvor mange penge de vil låne, hvilken rente de maksimalt vil betale og tilbagebetalingstiden. Investorerne kan så byde ind efter hollandsk auktionsprincippet, der starter med højeste rente og efterfølgende kan underbydes af andre,” fortæller Mads Kjær.

Da Mads Kjær og hans partnere etablerede virksomheden i 2006, handlede det om at udbrede ideen. Den tager udgangspunkt i FN’s otte konkrete mål for udvikling, herunder nedbringelse af fattigdom, frem mod 2015, og tidligere generalsekretær Kofi Annans vision om, at målene kun kan nås, hvis erhvervslivet er en del af løsningen.

“Vi startede med at udbrede ideen til de nøglepersoner og organisationer, vi anså for væsentlige for den senere gennemførelse. Herunder udviklingsministeren og Danida, der har givet 5 mio. kr., African Development Bank, International Financial Organization og Fairtrade Labelling Organizations. Ligesom vi også gik efter ambassadører fra de involverede afrikanske lande. Det handlede helt klart om at skabe forbindelser og udbrede kendskab og skabe forventninger,” siger Mads Kjær.

Går videre til Sverige og Holland
Mads Kjær har haft medierne med fra start, og det er planen at fortsætte med dette koncept, når aktiviteterne nu udvides med aktiviteter og advisory boards i Sverige og Holland. En stor del af lånene kommer fortsat fra danske investorer, både private og virksomheder, der arbejder med CSR og i fremtiden også institutionelle investorer.

“Sub-Sahara Afrika har over 750 millioner indbyggere, og gennemsnitsalderen er 17 år. Afrikanerne vil ikke have udviklingshjælp som praktiseret i 60 år. De vil have mulighed for at lave solide virksomheder og skabe arbejdspladser ved at låne penge og betale tilbage. Det er i al sin enkelthed, hvad det handler om. Social ansvarlighed gennem lån,” siger Mads Kjær.

Bedste branding
Udarbejdet og kommenteret af analysechef Niels Christiansen fra medie­databasen Infomedia. Udvælgelsen sker på basis af aktuel omtale – ud over det rent virksomhedsstrivielle – i Berlingske Business, Børsen, Erhvervsbladet.dk, Morgenavisen Jyllands-Posten og TV2/Finans.

1. Rulle Grabow Westergaard, 36, kommunikationsdirektør, Sterling.

Rulle Grabow Westergaard har den utaknemmelige opgave at kommunikere med omverdenen, når alt går galt. Og det gør det ofte i denne tid for Sterling.

Hun blev headhuntet til jobbet fra en stilling som ansvarshavende redaktør for Landbrugsraadets ugemagasin FoodCulture, som hun har placeret godt og grundigt på medielandkortet i Danmark.

Tidligere har hun været ansat i bl.a. TDC og Danske Bank.



2. Steen Bocian, 37, cand.polit. og cheføkonom i Danske Bank.

Opvokset på Christiania og med en fortid i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd var der ikke meget, der talte for, at han skulle markedsføre landets største bank med sine samfundsøkonomiske analyser til aviser, radio og tv.

Det gør han imidlertid – og det med en så stor succes, at de fleste danske finansielle virksomheder i dag forsøger at efterligne “Bocian-modellen”.

3. Ulla Tofte, 40, festivalchef, Golden Days Festival.

Ulla Tofte er ansvarlig for idéudvikling, strategisk kommunikation, ledelse og administration. Mere end 60 københavnske kultur- og turistinstitutioner er i dag med på vognen, når festivalen Golden Days løber af stabelen.

Hun har æren for, at festivalen har forladt græsrods-stadiet og i dag er en professionel veldrevet organisation.

Ulla Tofte har været tilknyttet Golden Days siden 1995. Hun har undervist i teknologihistorie på DTU og har de seneste år været en af smagsdommerne på DR2.