Smartphones buldrer frem

Supermobiler viser imponerende vækstrater. Men mediedarlingen Apple fik ridser i image-lakken.

Sten Løck Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobilbranchen har ikke holdt sommerferie. Den har derimod haft fuld fart på med nye produkter og ryk i markedsandele. Det er specielt smartphones, de avancerede mobiltelefoner med computerlignende egenskaber, der tegner udviklingen. I årets andet kvartal voksede salget af smartphones med 50 procent eller tre gange så meget som de almindelige mobiltelefoner, oplyser analysefirmaet Gartner. Men der var også andre vigtige begivenheder i sommerens løb:

En af de mest synlige spillere på smartphonemarkedet er Apple, og der var lagt op til endnu et triumftog, da Steve Jobs i slutningen af juni præsenterede den nyeste model, iPhone 4. Men allerede få dage efter lanceringen kom de første meldinger om problemer med telefonens antennefunktion, og da Apple ikke formåede at tilbagevise anklagerne på troværdig vis, havde man pludselig en ubehagelig sag på halsen, Antennagate.

Apple forsøgte siden hen at afvise kritikken ved at beskylde konkurrenterne for at have lignende problemer, hvilket ikke overraskende resulterede i skarpe tilbagemeldinger fra bl.a. RIM (Blackberry). Antennagate har givet Apple ridser i image-lakken, og konkurrenterne kan glæde sig over, at selv en mediedarling som Apple kan træde ved siden af.

Google på banen: Konkurrenterne har selv haft travlt med at lancere nye modeller. Ikke mindst Google, hvis styresystem Android æder sig ind på smartphone-markedet. I 2009 havde Android under to procent af markedet, mens man i andet kvartal 2010 er nået op på imponerende 17 procent, foran Apple.

Google-chef Eric Schmidt kunne forleden fortælle, at der dagligt bliver aktiveret 160.000 telefoner med Android.

Googles mobilstrategi er lige så tydelig, som den er effektiv. Android er Googles trojanske hest, et gratis styresystem som skal ud på fleste mulige telefoner. Med Android følger nemlig en række indbyggede Google-funktioner, herunder naturligvis søgning; og på den måde vil søgegiganten opnå samme dominerende position på det mobile internet, som man har på det traditionelle, landbaserede af slagsen.

Nokia og Microsoft: Det er ofte Apple og Google, der præger overskrifterne på mobilfronten, men man skal ikke glemme markedets stadig ubestridte nr. 1, Nokia. Finnerne sidder på godt 40 procent af smartphone-markedet målt på styresystemer og har samtidig en solid position som verdens største producent af mobiltelefoner.


Men Nokia har tabt markedsandele, cirka 10 procent i løbet af det sidste års tid. Nokia har reageret med et nyt styresystem, Meego, der blandt andet også skal kunne fungere på andre platforme, for eksempel tavle-computere.

Endelig skal man ikke glemme verdens førende it-virksomhed, Microsoft, der hen over sommeren har arbejdet ihærdigt på sit nye styresystem, Windows Phone 7, som får debut til efteråret. Det bliver formentlig også Microsofts sidste chance for at spille en afgørende rolle på mobilmarkedet.

Hvad betyder denne udvikling og intense konkurrence for brugerne? At vi skal vænne os til, at stadig mere kan og vil lade sig gøre på den mobile platform, inklusive professionelle aktiviteter. Fremtiden er mobil.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin fredag 20. august.