Smalltalk fører til big talk

Kan man tale sig til succes? Selvfølgelig, siger eksperterne. Og det er endda ganske vigtigt, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Ofte er smalltalk udgangspunktet for big talk, hvor de store beslutninger træffes.

Foto: Colourbox
Satser på kvalifikationer
Selv om de sociale kompetencers vigtighed er stigende, er det stadig muligt at komme helt til top i erhvervslivet uden at kunne smalltalke. Det mener i hvert fald Anders Kronborg, tidligere administrerende direktør i TV 2 Danmark og nuværende finansdirektør (CFO) i den globale mediekoncern Metro International.

Tidligere i karrieren var han medlem af en netværksgruppe, men han dukkede aldrig op til møderne.

“Jeg kunne simpelthen ikke nå det. Men det var selvfølgelig et bevidst valg. Hvis jeg mente, at det betød noget, hvem jeg talte med og gjorde mere ud af at etablere og pleje mit netværk, ville jeg nok have prioriteret det højere,” siger han.

Anders Kronborg indrømmer gerne, at han ikke er god til at smalltalke. Han har heller aldrig forsøgt at forbedre sin evner ud i kunsten.

“Jeg har hverken talentet, evnen eller viljen til at tale med folk om ingenting.”

I følge Anders Kronborg er det heller ikke hans netværk, der har ført hans karriere fra ministersekretær i Finansministeriet over underdirektør i Danmarks Radio til administrerende direktør for Berlingske Tidende.

“Jeg tror stadig på, at retfærdigheden vil ske fyldest, og man får de job, man har kvalifikationerne til. Det kan selvfølgelig godt være, at man får lettere adgang til samtaler, hvis man har et netværk, men når det kommer til stykket, håber jeg, det handler om, hvad man har præsteret,” siger han.

Men privat er det noget helt andet. Til familiefesterne kan Anders Kronborg sagtens smalltalke.

“Der er situationen og formålet et helt andet, end når det foregår professionelt. Der er jeg nok bare mere til, at vi skal bruge tiden fornuftigt og komme i gang med vores arbejde,” forklarer Anders Kronborg.

Og netop i privatlivet er det noget helt andet at smalltalke, mener Birgitte Sally. Det er naturligvis de samme funktioner, der er i spil, men formålet er et andet, og det er væsentligt for samtalens udvikling.

“Når man er i et selskab, hvor man kender hinanden, er paraderne nede, og det er nemmere at komme i snak med folk, end når man er i forretningsmæssige sammenhænge, hvor man ikke kender hinanden så godt og måske forsøger at få noget ud af hinanden,” siger Birgitte Sally.