Sluk telefonen, når du går til møde

På langt de fleste virksomheder er det ikke i orden at sende sms´er og mails, mens man deltager i møder. Der kan være presserende undtagelser, men som udgangspunkt bør telefonen blive i tasken.

Smartphones er overalt i dag. Her ses en Blackberry Z10. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDY RAIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jeg har tidligere på denne plads fortalt om min smartphone, som jeg er så glad for, at den de fleste arbejdsdage er i brug fra tidlig morgen, og ofte har jeg den i hånden sidste gang sent om aftenen for lige at tjekke en mail eller læse en nyhed. Men da jeg for nylig var til et større møde, kom jeg til at tænke på, at trenden med at være »på« hele tiden kan have en voldsomt forstyrrende effekt på andre mennesker. Det handler om møder – mere specifikt om at sende mails og sms’er, mens man sidder i et mødelokale.

Til det møde, jeg deltog i, sad to af deltagerne, en ung mand og en midaldrende kvinde, helt åbenlyst med hver sin smartphone i hænderne det meste af tiden. Om de svarede på mails, sms’ede, eller surfede rundt på internettet i private eller arbejdsrelaterede anliggender, véd jeg af gode grunde ikke. Måske var der – selv om jeg tillader mig at tvivle – i begge tilfælde tale om en stribe voldsomt presserende mails, som under ingen omstændigheder kunne vente på at blive besvaret, til efter mødet var slut.

Men uanset, hvad det var, de konkret foretog sig, resulterede det for mig i en stor grad af irritation, for jeg kunne ikke undgå at få det indtryk, at de to personer havde deres fokus på alle mulige andre ting end de ret vigtige informationer, der blev delt på mødet. Og jeg følte det som manglende respekt både over for mig og de øvrige mødedeltagere, som brugte kostbar tid på at tale og lytte.

Tilsyneladende står jeg ikke alene med mit synspunkt om, at møder ikke er de rette fora til at tjekke mails og skrive sms’er. I Lederne har vi netop lagt sidste hånd på en ny undersøgelse om mødekultur og mødeledelse, hvor knap 1.200 ledere primært fra den private sektor blandt andet har svaret på, om det er acceptabelt at svare på e-mails og sms’er under de møder, som de selv deltager i. Og holdningen er klokkeklar: På næsten tre ud af fire virksomheder, 73 procent, er e-mails og sms’er under møder ikke accepteret. Kun på 11 procent af virksomhederne er det ifølge lederne ok.

Respondenterne er også blevet spurgt, om det er i orden at svare på arbejdsrelaterede telefonopkald undervejs i møder, og hertil siger 62 procent nej, mens der er grønt lys på 15 procent af virksomhederne.

Min personlige holdning til sms- og mailskriveri samt besvarelse af opkald under møder er, at det ikke er i orden, med mindre der er en særdeles god grund. Telefoner bør som udgangspunkt forblive i tasken eller lommen, mens man er til møde, eller i hvert fald stå på lydløs. Det er god stil og respektfuldt over for så vel mødearrangør som de øvrige deltagere at have al sin fokus på mødets indhold – det vil sige lytte til, hvad der bliver sagt, og selv byde ind, når det er relevant – frem for at have øjnene og opmærksomheden rettet mod sin mobiltelefon eller tablet.

Når det er sagt, er der ingen regler uden undtagelser. Der kan selvfølgelig være igangværende sager, som er så presserende, at det er nødvendigt med et lynhurtigt svar – og som kan komme til at kollidere med tidspunktet for et møde. I de tilfælde er det en god idé at gøre de andre mødedeltagere opmærksom på, at man er nødt til kort at forlade mødet frem for at sidde og sms’e i smug.

Lige som i mange andre forhold er klar kommunikation altid en god idé. Det betyder for eksempel, at mødeledere, som forventer, at telefoner helt er slukket eller bliver i lommen, kan melde det ud fra mødets start. Dermed er spillereglerne tydelige for alle. Og i forhold til det møde, jeg nævnte før med de to ivrige smartphone-brugere, kunne de i kølvandet på en sådan udmelding fra mødets leder enten have valgt at slukke telefonerne, forlade mødet for en kort stund eller måske helt droppe deltagelsen i mødet.