Skab en vinderkultur

Virksomheder, der vil klare sig i den øgede konkurrence, skal have medarbejdere med samme vindermentalitet som professionelle idrætsudøvere. Det mener Toms Gruppen A/Ss direktør.

Direktør for Tom's Chokolade Jesper Møller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle, der har set to miniputhold spille fodbold, ved, at kampen ender 0-0. Børnene løber i en pærevælling og holder ikke deres plads på banen. De glemmer, at fodbold handler om at se hullerne, løbe i position og fange modstanderne på det forkerte ben.På samme måde fungerer en virksomhed. Vil man klare sig i den øgede konkurrence, skal alle medarbejdere kende deres plads, vide hvem der står på de øvrige positioner og være klar over, hvordan de får deres kolleger til at yde deres bedste. Det mener Jesper Møller, der er administrerende direktør i Toms Gruppen A/S.

"Medarbejderne skal have respekt for hinandens opgaver og være klar til at hjælpe på en uvant position, hvis en kollega bliver syg," siger Jesper Møller.

Vinderkultur

Toms Gruppen A/S, som producerer alt fra guldkarameller til pålægschokolade, har et mål om at blive den førende nordiske konfektureudbyder med internationalt fokus, og for at det mål kan nås, skal alle medarbejdere have en »vinderkultur«, som Jesper Møller kalder det.

"En vinderkultur handler om, at man går efter at lave så gode resultater som muligt. Det kan blandt andet være et godt årsregnskab," siger Jesper Møller. På Toms Gruppen A/Ss fabrik i Ballerup kommer vinderkulturen blandt andet til udtryk ved, at produktionsmedarbejderne har nedbrudt faggrænserne.

"Håndværkerne er eksempelvis gået med til at hjælpe til ved produktionsbåndet, og de har lært nogle af de øvrige medarbejdere at håndtere maskinerne. Dét er vinderkultur – at sige: "Jeg vil gerne hjælpe til, hvor jeg kan, og jeg vil gerne lære fra mig. Medarbejderne bliver på den måde fælles om at få maskineriet til at køre," siger Jesper Møller.

Jesper Møller mener, at det er de små ting i hverdagen, der får medarbejderne til at yde ekstra.

"Det handler om at få medarbejderne til at føle sig værdsat. At sige »velkommen tilbage", når en kollega kommer tilbage fra sygdom.

Flad struktur
Ifølge Jesper Møller er det afgørende, at der er kort afstand fra top til bund. Fra direktion til produktion. Og som direktør skal man ikke se sig for fin til at samle skrald op foran virksomheden.
"Selv om man ikke kan lave en en-til-en sammenligning med et sportshold, hvor strukturen er fladere end på Toms Gruppen A/S, kan man sagtens sammenligne selve ånden. At det handler om at have et samlet mål." Og det mål skal være realistisk, siger Jesper Møller.

"Hvis jeg sagde til medarbejderne, at vi skulle være større end Mars, ville de ikke tro på det. Men det er ikke urealistisk at stræbe efter at blive den førende nordiske konfektureudbyder."

Toms Gruppen A/S skrev en "stærk vinderkultur" ind i strategiplanen for et par år siden, og siden da har virksomheden arbejdet målrettet med at skabe et hold af vindertyper. Det gælder hele vejen op gennem hierarkiet, at folk skal være villige til at yde deres maksimale. Hvis man vil vinde ligaen, skal alle gå på banen med den indstilling, at hver nærkamp skal vindes. Folk skal yde 111 procent hele kampen," siger Jesper Møller.

Resultatskærme
For at få Toms Gruppen A/Ss produktionsmedarbejdere til at yde deres maksimale, har man blandt andet sat resultatskærme op i den 55.000 m2 store fabrik. Ved de fleste maskiner hænger der er en stor skærm, hvorpå medarbejderne kan se, hvor mange stykker slik, de har produceret, og om antallet svarer til dagens målsætning.
"Nogle kæmper mod sig selv, mens andre kæmper mod et dag- eller nattehold. Skærmene giver medarbejderne en fornemmelse for, om de er produktive nok," siger Jesper Møller.