Sillicon Valleys business angel

En kort samtale tilbage i 1990erne gjorde hele forskellen for iværksætter og grundlæggeren af netværket LinkedIn, Reid Hoffman. I øjeblikket spekulerer omverdenen på, om selskabet er på vej på børsen.

Foto: FRED PROUSER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvert sekund opretter en ny bruger en profil på det internetbaserede netværk LinkedIn. Et virtuelt visitkort om man vil - og forum, hvor erhvervsfolk og ledere plejer netværket og skaber nye forbindelser. I dag har LinkedIn 90 millioner medlemmer globalt, og på sigt regner hovedtænker og medstifter af netværket, Reid Hoffman, med, at en fjerdedel af klodens befolkning vil få en profil.

Og her stopper ambitionerne ikke for den ni år gamle virksomhed. For angiveligt er LinkedIn blevet lun på Wallstreet og regner med at gå på børsen inden for de kommende måneder. Helst inden Facebook og andre sociale medier.

En eventuel børsnotering vil kunne placere Reid Hoffman på listen over de 400 rigeste amerikanere, vurderer Forbes, der sidste år placerede ham blandt mulige milliardærkandidater i 2015. Men hvorvidt børsnoteringen bliver en realitet, er endnu uvist.

Sikkert er det dog, at den 43-årige Hoffman har gjort sig mere end bemærket i højborgen for teknologifirmaer, Silicon Valley. Det vender vi tilbage til.

Væk fra akademikeren

Entusiasmen for IT-branchen og den rasende udvikling på internettet fik Reid Hoffman som universitetsstuderende. Her udviklede han via sit studium på Stanford University en forståelse for mennesker, deres tanker og kommunikation via faget Symbolic Symbols. Uddannelsen gav ikke bare indsigt i mennesket, men vækkede Reid Hoffmans blik for teknologi.

Med et legat i lommen valgte han at tage en kandidatgrad i filosofi på Oxford University, blot for at erkende, at akademikerverdenen ikke var det rigtige spor, hvis han ville ændre verden. Og det ville han.

Tilbage i USA valgte han at tilbringe tiden det helt rigtige sted. Nemlig i arnestedet for højteknologiske virksomheder. Silicon Valley. Her arbejdede han for Apple og Fujitsu og netværkede sig frem til forskellige venturekapitalister. Og da én af dem under et morgenmadsmøde opfordrede ham til at få skudt gang i egne projekter, voksede lysten til at blive iværksætter inden for software.

Business angel

I dag bliver han anset for »dotcom«-visionær med investeringer i over 60 såkaldte webventures som blandt andet Facebook og Flickr. Midlerne til de mange investeringer fik Reid Hoffman fra sin første succesvirksomhed, en online datingside kaldet Socialnet.com, som han grundlagde i 1997.

Blot to år senere forlod han virksomheden for at arbejde for den internetbaserede banktjeneste PayPal, som han havde hjulpet med at opbygge. Og det var med pengene fra salget af PayPal til eBay, at han og nogle venner valgte at forfølge en idé.

Undervejs i arbejdet med de forskellige netbaserede virksomheder havde tanken om, hvordan internettet kunne fremskynde måden at drive forretning på, ligget som en skurrende fornemmelse hos iværksætteren. Og sådan blev LinkedIn til i november 2002. Fire år senere var virksomheden profitabel, og den har tiltrukket mere end 575 millioner kroner i venturekapital.

»Jeg ønskede at skabe noget, der kun ville være muligt på internettet. Noget der ville få enorm skala, der ville ændre folks liv og blive en effektiv forretning. Jeg tænkte, nu er tiden inde,« har Reid Hoffman tidligere fortalt i et interview til The Sunday Times.

Succesen med det businessrelaterede netværk er dog ikke steget grundlæggeren til hovedet, og hans ideer smitter stadig af på innovative iværksættere. For to år siden blev Hoffman partner i venturekapitalvirksomheden Greylock, hvorigennem han siden har foretaget alle sine investeringer. Og i september annoncerede Silicon Valleys business angel en ny fond med omkring 100 millioner kroner, der udelukkende skal støtte iværksættere i IT-branchen.