SF vil have vognmand på finansloven

Der er behov for nye regler mod social dumping, der bekæmper den måde, som en af Danmarks største vognmænd, Kim Johansen, aflønner sine medarbejdere på, mener SF.

SF er gået til de igangværende finanslovforhandlinger med et klart mål om at bekæmpe social dumping, og et af de firmaer, som ifølge SF benytter sig af underbetaling af sin udenlandske arbejdskraft er Kim Johansen International Transport. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SF er gået til de igangværende finanslovforhandlinger med et klart mål om at bekæmpe social dumping, og et af de firmaer, som ifølge SF benytter sig af underbetaling af sin udenlandske arbejdskraft er Kim Johansen International Transport.

I tirsdagens udgave af Børsen fortæller Kim Johansen, der er en af Danmarks største vognmænd, at han presses ud af Danmark, fordi fagforeningen 3F kører en kampagne mod ham om brug af rumænske og bulgarske chauffører til turene i Europa.

Kim Johansen betaler efter eget udsagn sine chauffører en løn, der er højere end lønnen i deres hjemlande, men stadig under den danske overenskomst. Vognmanden har fået medhold både i Arbejdsretten og en faglig voldgift, der har afgjort, at de udenlandske chauffører ikke kan underlægges dansk overenskomst, fordi de opholder sig for lidt på danske veje.

Den udlægning er SFs arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen (SF), dog ikke enig i. Han vil have stoppet Kim Johansens måde at drive firma på.

»Min opfattelse er, at en hel del af hans kørsel foregår internt i Danmark, og dermed er det i strid med reglerne. Godskørselsloven siger, at man skal aflønnes efter de kollektive overenskomster, og det overtræder han, når han kun giver lønninger på 8-9.000 kroner før skat, fordi hans chauffører kommer fra Rumænien og Bulgarien,« siger Eigil Andersen til Berlingske Nyhedsbureau.

»Det underminerer både danske job og danske vognfirmaer, som følger reglerne. Derfor skal vi have hans virksomhedspraksis stoppet, hvilket vi kan gøre ved en mindre ændring i godskørselsloven, så den også kommer til at gælde for udenlandske chauffører, der kører for danske firmaer,« siger han.

Til Børsen siger Kim Johansen, at SF-forslaget bekræfter ham i, at hans firma ikke er velkommen i Danmark, selv om han ikke gør noget ulovligt.

»Jeg bliver jaget ud af landet for noget, som for længst er politisk vedtaget i EU, nemlig at vejtransport på tværs af landegrænser ikke må være underlagt nationale hindringer,« siger Kim Johansen til Børsen og understreger, at hans lastbiler har så få aktiviteter i Danmark, at hverken 3F eller Folketinget kan kræve danske overenskomster.

Det er Eigil Andersen ikke enig i, og han vil gerne fjerne al tvivl:

»Når man er dansk vognmand og har dansk kørselstilladelse med tilhørende fordele for intern transport i Danmark, så skal de kollektive overenskomster overholdes. Derfor er det i virkeligheden et spørgsmål om, hvorvidt det ikke allerede er ulovligt, hvad han foretager sig i dag, og ved en lovændring kan vi fjerne al tvivl,« siger Eigil Andersen.