Send løgnhalsen på ferie

Stikker en af dine ansatte jævnligt plader som undskyldninger for aflyste møder og fravær, skal han have én chance for at rette ind. Og så en advarsel.

Østjyderne skriver gerne under på tro- og loveerklæringer, selvom det, der står i dem, måske ikke er helt sandt. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mistænker du en af dine medarbejdere for at tage lige lovlig let på sandheden ved at komme med kreative undskyldninger for fravær, og har det konsekvenser for virksomheden og de andre ansatte, er det klart, at en leder må gribe ind.

Det er det klare budskab fra ledelsesrådgiver Niels Henriksen, Lederne, i Ugens Dilemma på Business.dk, hvor du som direktør i et reklamebureau fra både kunder og kolleger får klager over, at medarbejderen Allan ikke er til at stole på. Han aflyser møder og kommer med en strid strøm af hvad, der kunne lyde som dårlige undskyldninger.

Snak om de hvide løgne

»Når medarbejdere skal ledes, opnås de bedste resultater ofte, når der er gensidig tillid. Det omfatter, at aftaler holdes, og der gives ærlig og klar besked, når noget halter. I dilemmaet har Allan gentagne gange svigtet tilliden fra sine kollegaer og chefen enten ved ikke at fortælle hele sandheden eller ved at komme med søforklaringer. I det øjeblik hans lemfældige omgang med sandheden kan ramme forretningen i form af svigtede aftaler med kunder eller mistillid fra flere kollegaer, må lederen skride ind,« siger Niels Henriksen.

Godt hver femte læser på Business.dk mener, at Allan straks bør have en skriftlig advarsel. Og det kan da også vise sig at være den rette løsning. I det konkrete tilfælde anbefaler Niels Henriksen dog løsning 5 – en »hjemsendelse« i form af en uges ferie, da Allan tilsyneladende har problemer eller udfordringer i sit familieliv, som har ført til hans svigt på jobbet. Samme løsning får da også langt flest stemmer, da næsten hver anden læser har valgt at bede Allan tage fri.

»Får det ikke en hurtig effekt, når Allan er tilbage, vil jeg anbefale lederen straks at skride til løsning 1,« siger ledelsesrådgiveren.

Han understreger, at man som leder skal være påpasselig ikke at udsætte den vanskelige dialog med medarbejderen, som på grund af problemer i privatlivet kommer ud på en glidebane med uærlige forklaringer og hvide løgne.

»Er du som leder i tvivl om, hvorvidt du kan have tillid til en medarbejders udsagn så sig det og hjælp medarbejderen med igen at fremstå troværdig. Mistillid fra kollegaer til en medarbejder vil også smitte af på dig som chefen, hvis du lader stå til,« siger han.