Selv de unge retorikstuderende på RUC må da tænke WTF!

Ny bog kommer ikke rigtig ind under huden på talen som et ledelsesværktøj.

Ledere, der taler - taler, der leder. Jonas Gabrielsen & Mette Møller(red.). Frydenlund Academic. 166 sider. 249,- incl moms. Fold sammen
Læs mere

Nogle gange må man have ondt af den akademiske verden. Mens vi andre kan postulere, hvad vi har lyst til – blot vi har argumenterne i orden! – skal en forsker altid referere til en kollega, hvis han eller hun vil sige noget klogt.

Sådan er det også i denne bog om ledertaler redigeret af lektor i retorik Jonas Gabrielsen og ph.d.-studerende Mette Møller. Her er selv de mest banale pointer efterfulgt at en akademisk reference:

Humor er tegn på et kreativt miljø – det siger Avolio, Howell & Sosik (1999).

Humor kan forbedre stemningen på arbejdspladsen, for det siger Clause & Spurgeon (1995).

Det er vigtigt at gøre sig forståelig over for sit publikum (hvilken åbenbaring!) - siger Klujeff & Roar (2009).

Ja, selv en autoreference sniger sig ind, når Gabrielsen på et tidspunkt refererer til sig selv. Skulle det i al alvor underbygge en pointe, at man selv har sagt det før, eller at Hubbabubba og Barbapapahar skrevet det i et tilfældigt tidsskrift? Selv de unge retorikstuderende på RUC må da tænke WTF!

Nå, men tilbage til emnet. »Ledere, der taler – taler, der leder« er en antologi, dvs. en samling korte tekster, der alle handler om at tale: Tale til medarbejdere, tale til aktionærer og tale til samfundet generelt.

Hvad mest overraskende er, at bogen ikke indeholder en eneste tale. Derimod »diskuterer« bogen ledelsestalen som et værktøj til at skabe følgeskab, men vi får aldrig at læse, hvordan en god tale så ser ud.

Historier fra det virkelig liv

Bedst er bogen, når praktikerne får ordet. Tidligere Sonofon-direktør Ulrik Bülow fortæller om at »behage, belære og bevæge« sit publikum, mens direktør i Lundbeckfonden Lene Skole fortæller om talen som »lakmusprøve for ledelsesbeslutninger«. Deres beretninger indeholder stadig ingen spor af de påståede taler, men de kommer trods alt med en række kloge pointer, de har noget at have det i, og de er tilmed passionerede omkring emnet og de resultater, de har skabt. Jamen, er det ikke den gode gamle trekant bestående af logos, etos og patos? Jo, det er så, og den virker endnu.

Efter disse korte glimt fra det virkelige lederliv er det retorikernes tur til at kloge sig, og så dør projektet helt.

Danske Bank står for skud – igen

Mest udskældt er Danske Bank, hvis »abstrakte plus-ord efterlader et indtryk af hulhed«. Det er sjovt, hvordan Danske Bank efter New Normal-kampagnen altid står for skud, når kommunikationseksperter skal belære andre om, hvordan man ikke kommunikerer. Er det ikke lige lovlig letkøbt?

Heller ikke på positiv-listen er der nyt at hente fra retorikkens partisaner. Her henvises til gamle kendinge som Steve Jobs, Barack Obama, Bill Clinton og tidligere Microsoft-direktør Steve Ballmer, hvis berømte Youtube-klip er mere fortærsket end smilende børn og katte med benproteser, der ligeledes hitter på nettet. Er det virkelig det bedste, der kan hives ned fra hattehylden i 2014? Og kommer man ikke lige præcis på glatis som taler, i det øjeblik man forsøger at kopiere de store frem for at være tro mod sig selv?Hvis man forestiller sig, at man bliver den næste Steve Jobs blot ved at åbne munden, vil jeg per definition mene, at man er på vej ud på dybt vand– eller som Foreign Minister Søvndal ville sige det: The ice is melting at the påles!

Ted.com er et bedre bud

Når det så er sagt, er der ikke noget forkert i budskabet om, at mange ledere kunne være bedre til at udnytte det talte sprog. Det er bare ikke gennem denne bog, de lærer det.

Vil man gerne opleve rigtige ledere, der holder rigtige taler, skal man gå ind på ted.com, som er en frit tilgængelig samling af næsten 2.000 taler fra mennesker, der har noget på hjerte. Det er frisk og forunderligt. Taler kan få publikum til både at grine og græde. De kan fortrylle og forløse – selv på en 15-tommer pc-skærm med dynen tæt om livet og en god kop kaffe på en søndag i november.