Seks toneangivende erhvervsfolk: Sådan er drømme-medarbejderen

Der bliver rift om de dygtige medarbejdere under et opsving, men virksomhederne stiller også krav, for der er ikke længere plads til så mange fejl. Hvilken type egenskaber jagter de især hos medarbejderne? Berlingske spørger seks toneangivende erhvervsfolk med vidt forskellig baggrund.

Foto: Thomas Lekfeldt. Tommy Ahlers, der er vice president hos Citrix, søger omstillingsparathed, når han rekrutterer nye medarbejdere
Læs mere
Fold sammen

Om man sidder som serieiværksætter i en ung dansk virksomhed eller som medlem af eller formand for bestyrelserne i de store ikon-virksomheder, står én ting klart: Opsvinget er en realitet, og jagten på de særligt egnede medarbejdere, der tør kaste sig emotionelt og med hele hjertet ind i jobbet, er i gang.

Berlingske har spurgt seks toneangivende erhvervsfolk, hvad der efter deres opfattelse kendetegner morgendagens medarbejder. Og en ting går igen: Medarbejderne skal være dygtige fagligt, men arbejdsgiverne kommer også til at sortere kandidaterne efter, om de mere menneskeligt har en støbning, der gør dem i stand til agere i et erhversliv, hvor tempoet er strøget helt i vejret og konkurrencen er blevet meget kompleks.



Lone Fønns Schrøder, der bl.a. er bestyrelseforsmand for Saxo Bank og sidder i bestyrelsen for bl.a. IKEA, Volvo og Schneider Electric, sætter ord på, hvorfor kampen om de særligt egnede talenter bliver så vigtig for virksomhederne. Hendes eksempel er med udgangspunkt i Volvo, hvor hun sidder i bestyrelsen.


»For fem år siden var det Audi, BMW og Mercedes, der fyldte, når vi talte om konkurrenter på bestyrelsesmøderne. I dag diskuterer vi også Google og Tesla. Det kræver medarbejdere, der forstår den teknologiske revolution, og det kræver medarbejdere, der kan implementere den nye virkelighed i organisationen,« siger Lone Fønns Schrøder.

Engagement bliver et af nøgleordene, vurderer Tommy Ahlers, vice president hos Citrix.

»Dem der har lysten, de fungerer bedst. Flere og flere virksomheder taler for, at engagement blandt medarbejderne efterhånden er en af de bedste forudsigelsesindikatorer for, om det kommer til at gå en virksomhed godt eller skidt. Det er også nået til bestyrelselslokalerne, hvor man måler på engagementet,« siger Tommy Ahlers blandt andet.

Stephen Bruyant-Langer, executive coach og stifter af The Personal Business Plan, peger på, at tidsperspektiver i erhvervslivet er blevet kortere, samtidig med at mulighederne er blevet flere.

»Derfor er der brug for medarbejdere, der tør kaste sig ind i nye projekter, også selvom de ikke altid føler, de har alle forudsætningerne. Grundholdningen skal være at springe ud i opgaverne frem for en kritisk tilgang. Risikovilligheden hos den enkelte må nødvendigvis også være større. Vedkommende skal sige »ja«, udfordre eventuelle snærende bånd og definere sin egen bane,« siger Stephen Bruyant-Langer.

Netop det ægte drive peger serieiværksætter Tine Thygesen også på.

»Der er behov for denne ægte drivkraft hos medarbejderne, og det skyldes globaliseringen. En virksomhed skal ikke længere kun konkurrere med en anden virksomhed i Skørping. Tag f.eks. vores tech-startup Colego. Her modtog vi sidste år en investering på 15 mio. kr. Men vi har en stor konkurrent i USA, der har 100 mio. dollars i ryggen. Vi har virkelig brug for at tingene kører smurt, hvis vi skal vinde,« siger Tine Thygesen.

Kravene til at forstå den nye virkelighed, som virksomhederne befinder sig i, er imidlertid ikke det eneste parameter, der former kravene til drømmemedarbejderen. HR-direktør Ola Arvidsson fra Arla Foods peger på mange af de samme ting, men føjer også et nyt aspekt til - og det handler om medarbejderens etik.

»Før skrev en kunde et brev til virksomheden, nu lægger kunden sin mening ud på de sociale medier. Der skal i endnu højere grad end tidligere være styr på medarbejderens moralske og etiske kompas,« siger Ola Arvidsson.

Endelig lægger Troels Gjerrild, administrerende direktør i headhunterfirmaet Odgers Berndtson, vægt på, at omverdenen bliver stadig mere vigtig at forholde sig til og forstå. Vel at mærke en omverden, der er større og mere righoldig, end dem som Facebooks algoritmer sørger for at præsentere for mange mennesker i dag:

»Et råd til den yngre generation skal det være: Engager jer oprigtigt og ægte i den globale verden. Så finder I ud af, hvor og hvordan I og jeres kompetencer skaber værdi. Se op fra smartphonen og husk, at der også er en verden uden for Facebook,« siger Troels Gjerrild.