Sammen under hammeren

Parret bag det succesrige auktionshus Lauritz.com har for længst visket skellet mellem privatlivet og det professionelle liv væk. Han tænker de store langsigtede tanker, mens hun eksekverer og er den daglige strateg.

Mette Rode Sundstrøm og Bengt Sundstrøm har i over 12 år udgjort makkerparret bag Danmarks hurtigst voksende auktionshus, Lauritz.com. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mette Rode Sundstrøm og Bengt Sundstrøm har i over 12 år udgjort makkerparret bag Danmarks hurtigst voksende auktionshus, Lauritz.com. De første fire år udelukkende i et professionelt partnerskab og sidenhen som kærester og dernæst ægtepar.

Grænserne mellem privatsfæren og virksomheden er for længst forduftet for parret, der i døgndrift lever og ånder for Lauritz.com. Svenske Bengt Sundstrøm forlod i 1998 Bruun Rasmussen Kunstauktioner og købte det lille traditionsrige firma Lauritz Christensen Auktioner, der blev etableret i København helt tilbage i 1885.

Sammen har ægteparret flyttet auktioner fra det fysiske rum til internettet og løftet virksomheden op til at være Nordens største auktionshus med en omsætning på 721 mio. kr. i 2012 og flere filialer spredt rundt om i Europa.

Med Mette Rode Sundstrøm som adm. direktør og Bengt Sundstrøm som bestyrelsesformand har Lauritz.com bevæget sig fra en lille iværksættervirksomhed til et ambitiøst og globalt orienteret auktionshus, der har rettet blikket mod en omsætning på en mia. kr. og tilstedeværelse i blandt andet USA og England. Ambitionerne understreges af denne uges opkøb af konkurrenten QXL i Danmark.

Det hele smelter sammen

Parret har derfor for længst truffet en beslutning om ikke at forsøge at adskille det private og det professionelle liv, men derimod få det hele til at smelte sammen på bedste vis. Bengt Sundstrøms rolle i virksomheden er officielt bestyrelsesformand, men han færdes dagligt tæt på sin hustru i den virksomhed, han ejer og har bygget op.

Parret rejser cirka sammenlagt fem måneder i løbet at et år, hvilket de primært gør sammen, og her skelnes der sjældent mellem, hvad der er reel ferie og arbejde. I foråret går turen til både Kina og New York, hvilket både handler om at undersøge markedet, men samtidig være sammen som en familie, der tæller to fælles børn samt Bengt Sundstrøms datter fra et tidligere forhold.

I Kina skal parret sammen få en fornemmelse af Lauritz.coms muligheder i det store land i takt med, at kinesernes interesse for kunst og design stiger markant. I New York handler det langt hen ad vejen om at få den samme føling med markedet samt møde en række mulige samarbejdspartnere.

Rollefordelingen er klar

I 2001 blev Mette Rode Sundstrøm ansat i Lauritz.com. Først som vicedirektør og siden 2003 som adm. direktør. Det var en del af Bengt Sundstrøms plan om at finde en person til at stå for den daglige drift, hvilket han som udgangspunkt ikke selv brændte for i samme grad som at lægge de mere langsigtet planer og visioner for virksomheden. Mette Rode Sundstrøm blev ansvarlig for at skærpe konceptet og udvikle organisationen samt stå for kommunikationen udadtil.

Den adm. direktør kalder sin mand for ultimativt visionær og henviser blandt andet til hans ambition om at være til stede i lige så mange lande som IKEA. For hvis der er et marked for IKEA, er der det også for Lauritz.com, mener han. Mette Rode Sundstrøm beskriver sin egen rolle som hende, der griber ideerne, masserer dem til og eksekverer.

Han er firmaets spejder

Det sker i samarbejde med den daglige ledelse, der består af fem områdedirektører, der er kommet til i takt med auktionshusets vokseværk. Senest har selskabet ansat en operationel direktør, der kommer til at overtage en række opgaver fra Mette Rode Sundstrøm i den daglige drift og dermed sende hende tættere på sin mand, så de sammen kan forene kræfterne på forretningsudvikling, strategi og udadvendte aktiviteter.

Bengt Sundstrøm arbejder hovedsageligt med geografisk ekspansion. Det er ham, der er spejderen i firmaet og ser nye potentielle markeder an og gør de første indledende øvelser. Han er blandt andet i gang med at undersøge det engelske marked og forsøge at finde den bedste vej ind på det.

Det var ligeledes ham, der tog den første samtale med QXL om et muligt opkøb, og derefter kom Mette Rode Sundstrøm og ledelsesteamet med ind over.

For med en virksomhed i rivende udvikling er det blevet vigtigt med en rollefordeling, hvor den ene del af makkerparret ser lidt længere frem.

Udover Lauritz.com bruger parret også kræfter på andre forretninger. Blandt andet ejer Bengt Sundstrøm og Mette Rode Sundstrøm et fransk vinslot, Chateau Vignelaure i Provence, med ti ansatte, der producerer mere end 250.000 flasker fin om året.