Salgsnedtur for dansk musiks stjerner

Sidste år var barsk for danske musikere, der generelt oplevede et fald i både omsætning og overskud. Musikerne må tænke nyt for at nå danskernes ører, vurderer ekspert.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Et pladesalg i frit fald var med til at gøre 2008 til et giftigt år for landet musiske sværvægtere. Enkelte oplevede et svind i deres overskud på over 80 pct. i forhold til året før, skriver Børsen.

Tallene bekræfter, at selv om enkelte af de danske stjerners indtjening stadig funkler, er musikstjernernes indtjening stadig under pres, siger Jakob Fogt, partner med speciale i entertainment hos revisionsfirmaet Ernst & Young til Børsen.

”Både omsætningen og overskuddene er under pres hos de danske musikere, og det hjælper selvfølgelig heller ikke på situationen, at finanskrisen har kostet på værdipapirerne hos eksempelvis Kim Larsen og Thomas Helmig”, siger han og fortsætter.

”Nedgangen afspejler meget tydeligt fragmenteringen af musikforbruget og den skarpe konkurrence på underholdning fra mobilen og nettet, og det presser tydeligvis kunstnernes indtjening”.

Musikerne må i højere grad tænke i nye baner i forhold til at nå ud til forbrugerne. Og den udvikling er allerede i gang. En musikzone, der skal udvikle musikbranchen som oplevelsesøkonomi, er blevet nedsat, og ifølge Birgitte Theresia Henriksen, pressechef hos Koda og tovholder på musikzonen, er musikindustrien det største vækstområde inden for oplevelsesøkonomien.

Se billedserien her