Sæt fuldt blus på arbejdsmiljø eller pengene er spildt

Godt psykisk arbejdsmiljø smitter af på bundlinjen. Men topledelsen er nødt til at kaste sig helhjertet ind i arbejdet.

Et godt arbejdsmiljø tæller på bundlinjen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sigrid Nygaard
En kaskade af budskaber om en direkte og målbar sammenhæng mellem godt arbejdsmiljø og bedre bundlinje skyller i øjeblikket ind over dansk erhvervsliv under paraplyen "social kapital".

Budskabet lyder tillokkende, besnærende og veldokumenteret. Men som denne uges specialrapport i Berlingske Nyhedsmagasin viser, stilles der skyhøje krav til udførelsen og ikke mindst ledelsen, før arbejdsmiljø-indsatsen bærer frugt. Lykkes udførelsen, er der til gengæld store gevinster at hente.

Undersøgelser fra organisationen Great Place to Work viser, at børsnoterede virksomheder med en høj social kapital har lavere personaleomsætning, højere aktieudbytter og mindre stress.

Problemet er imidlertid indsatsen. Det er nemlig nemt at iværksætte et projekt i HR-afdelingen, men at øge den sociale kapital kræver helt nye strukturer, som kun ledelsen kan sikre, mener en af Danmarks førende arbejdsmiljøeksperter, Tage Søndergaard Kristensen.

"Det kræver ledelsesmæssig beslutsomhed. Du er nødt til at have strukturer, der sikrer samarbejde, tillid og retfærdighed i samarbejdet både vandret og lodret," siger han.

Som en trebenet skammel: Begrebet social kapital er en form for de vises sten inden for arbejdsmiljø. For første gang er det lykkedes arbejdsmiljøeksperter at opstille parametre for, hvad der skal til for, at godt arbejdsmiljø smitter af på bundlinjen. Opskriften lyder såre enkel: Øg retfærdighed, tillid og samarbejde.

Men alle tre parametre skal være til stede, ellers er det ligegyldigt, og derfor er det vigtigt med systematisk fokus, mener arbejdsmiljøkonsulent Jan Lorentzen fra Dansk Industri.

"Det er som en trebenet skammel. Fjerner man det ene ben, så falder den sammen," siger han.

Direktør for Irma, Alfred Josefsen, der vendte supermarkedkæden fra minus til plus ved at sætte medarbejderne i højsædet, udtrykker det således:

"Det er vigtigt, at man som leder gider at leve det ud. Hvis man blot tager det op som et marketing-stunt, at vi er bløde, runde og sociale, så kan det komme dobbelt skidt tilbage. Det skal være med hud og hår."

Til gengæld tvivler en organisation som Great Place to Work ikke på, at en høj social kapital er vejen frem. Great Place to Work er allerede i flere tilfælde blevet bedt om at værdiansætte virksomheders sociale kapital på linje med den finansielle kapital i forbindelse med en opkøbsproces.

Læs Specialraaport om social kapital i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 20. august.