Særlige Facebook-regler for ledere

To tredjedele af de danske ledere har profiler på sociale medier, og de fleste bruger dem kun privat. Alligevel er der grund til at tænke sig godt om, skriver magasinet Lederne.

Mange ledere har kastet sig ud i et onlineliv. To tredjedele, 65 procent, af de danske ledere har profiler på sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn, viser en undersøgelse offentliggjort i magasinet Lederne.

Men livet som leder på Facebook er ikke uden faldgruber.

Selvom lederne ifølge undersøgelsen primært bruger sociale medier til private formål, så er færdselsreglerne for ledere anderledes end for andre.

”Et onlineliv forpligter. Tænk over, hvilke dele af dit liv du vil skilte med, for man kan ikke forlange, at medarbejdere og andre udefrakommende kan skelne mellem dit private og professionelle jeg," siger Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne til magasinet.

Ingen dyre middage

68 pct. at lederne accepterer venneanmodninger fra kolleger og medarbejdere og er dermed selv med til at udviske grænserne.

Ifølge Morten Gade, der bl.a. er digital chef hos FDB, forventes det, at chefen afspejler kulturen og situationen i virksomheden.

”Hvis kulturen f.eks. er, at lederen går tidligt hjem fra firmafester, skal man nok ikke lægger billeder af sig selv ud i beruset tilstand, lige som det måske ikke er en god idé at lægge billeder ud fra en tur på en dyr restaurant med chefgruppen umiddelbart efter en fyringsrunde,” siger Morten Gade til Lederne.

Gode råd til ledere på sociale medier:

1. Erstat ordet ”sociale medier” med ”tv” eller ”radio”. Vil du kunne stå inde for din statusopdatering på Facebook, hvis du blev citeret for den i radio eller tv?

2. Afklar, hvem du vil være venner med, og hvem du ikke vil være venner med.

3. Overvej om der er dele af dit privatliv, du ikke vil have ud til en bredere offentlighed.

4. Opdatér og sortér jævnligt indholdet på din profil, så du fremstår som en målrettet person med orden i tingene.