Sådan prioriterer topledelsen i krisetider

To ud af tre danske bestyrelser føler sig ikke klædt ordentligt på til kriseledelse, viser ny undersøgelse. Hvad er det lige man skal gøre - for at gøre det modsatte af, hvad konkurrenterne gør?

7. Planlæg med forskellige scenarier
Vindere udviser behændighed og fleksibilitet; opstil modeller for en række økonomiske, driftsmæssige og arbejdsstyrkerelaterede scenarier, der afspejler konjunkturnedgangens indvirkning på virksomheden; tilpas virksomheden hurtigt; undersøg de forskellige strategiske muligheder.

8. Anerkend medarbejdernes værdi

Regelmæssig og klar kommunikation med medarbejderne er væsentlig forderes engagement. Identificér talentfulde medarbejdere og skab hensigtsmæssige incitamenter for dem - fastholdelse og motivering af debedste medarbejdere er af afgørende betydning for fremtiden.

9. Tag interessenterne med

Vurdér den sandsynlige effekt af konjunkturnedgangen på virksomhedens interessenter; sørg for at forstå deres dagsorden. Opfattelser bliver ofte til virkelighed, så det er essentielt at opretholde en regelmæssig og åben dialog.

10. Udnyt mulighederne

Fortsæt med at være innovativ og med at investere i de vækstområder, der vil blive brug for fremover; glem ikke virksomhedens brand. Hav øje for fremtiden; tænk længere end til næste kvartal.