Sådan prioriterer topledelsen i krisetider

To ud af tre danske bestyrelser føler sig ikke klædt ordentligt på til kriseledelse, viser ny undersøgelse. Hvad er det lige man skal gøre - for at gøre det modsatte af, hvad konkurrenterne gør?

En topleder har i dag tre missioner: At forstå de nye vilkårs effekt på virksomhedens strategi og nuværende markedsvilkår. At udarbejde de rigtige scenarier. Og at kunne handle.

Ikke desto mindre viser en ny undersøgelse fra revisionsvirksomheden PwC, at optimismen blandt topledelser i hele verden har nået et nyt lavpunkt. Det viser den verdensomspændende undersøgelse ”CEO Survey” fra PricewaterhouseCoopers, der er udkommet for 12. gang.

Ifølge Poul Hæstrup, partner og leder af forretningsområdet Strategi i PwC., der har skrevet bogen "Aktiv ledelse i en krisetid", skal lederne blive bedre til at tænke i scenarier, der forudsiger konkurrenterne tankegang.

”For hvad gør man, hvis konkurrenterne måske også fokuserer på kerneforretningen eller investerer i øgede markedsandele for at holde omsætningen konstant i takt med, at markedet falder?” spørger han retorisk og tilføjer:

"Det er farligt at antage, at vi blot skal 'klare os gennem de næste måneder, og at vi vender tilbage til det samme marked, når krisen er slut. Dine konkurrenter vil have vænnet kunderne til at få mere værdi for pengene. Også efter at efterspørgslen er tilbage på stabilt højt niveau."

Her er ti gode råd til lederne til at prioritere – og lede virksomheden på rette kurs i krisetider: