Sådan øger du produktiviteten

Mange chefer mistede under højkonjunkturen fokus på god ledelse. Men så opstod krisen. Grundfos er en af de virksomheder, der nu arbejder intenst med produktivitet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I striben af nyhedshistorier om Danmarks ringe produktivitet lulles man ofte ind i den overbevisning, at produktivitetsforbedringer kun kan forekomme, hvis staten eliminerer en stribe ufordelagtige makroøkonomiske rammevilkår.

Lavere selskabsskat, lavere personskatter og afskaffelsen af efterlønnen, lyder mantraet.

Men det er kun en del af en produktivitetshistorie med mange andre dimensioner. En af dem mere ufortalt end andre, måske fordi den er ømtålelig.

Den handler nemlig om den ufokuserede og dårlige ledelse i mange virksomheder i årene med vækstfest.

Grundfos er en af de koncerner, der i dag erkender en lapsus og gør noget ved det. Et eksempel er effektiviteten på produktionslinjerne i fabrikshallerne hos Grundfos i Bjerringbro, fortæller koncerndirektør med ansvar for operations Lars Aagaard:

"Vi har bl.a. optimeret en produktionslinje, så vi nu producerer det samme på to skift, som vi før producerede på tre," siger han.

Men hvorfor skal der egentlig en krise til for at skabe en effektivisering? Årsagen til, at det ikke er sket før, er forskellig fra virksomhed til virksomhed, og i Grundfos’ tilfælde handlede den om, at første prioriteten i vækstårene var at udvide kapaciteten på grund af efterspørgslen.

Camoufleret af dårlig ledelse: Men i mange tilfælde har der også været tale om dårskab. Højkonjunkturen camouflerede dårlige ledelse. Krisen afslørede den ubarmhjertigt. Nu banker de ledelsesmæssige tømmermænd på efter otte års vækstfest, konstaterer bl.a. Poul Blaabjerg, CEO for Center for Ledelse (CfL).

"Der blev lavet meget vækst i medgangsårene, men en hel del er ikke blevet til bundlinje. Det slår igennem, når krisen rammer," siger han.

I det seneste år har Center for Ledelse prikket hul på den ømtålelige diskussion. Ved at lytte til det brede spektrum af ledere i dansk erhvervsliv har CfL pejlet sig frem til otte muligheder for forbedring af produktiviteten. Og arbejdet med at pejle sig frem til konklusioner har været grundigt. Først er forskellige indikatorer på dårlig ledelse spottet efter udsendelse af spørgeskemaer til hundredvis af ledere. Siden er indikatorerne vendt og drejet i drøftelser på såkaldte klubhusmøder, i netværk og i de mange andre berøringsflader, som CfL har til ledere og HR-folk. Til slut har Center for Ledelse konkluderet.

"Temaet dukkede op i vores netværk for et års tid siden. Ledere, vi var i dialog med, konstaterede bl.a., at ’nu er det kritisk’ og ’nu må noget gøres’," fortæller den anden CEO på CfL, Wenche Strømsnes.

Center for Ledelse tog udfordringen op.

"Vi ville gerne sikre, at makrodiskussionerne ikke blev en sovepude – at der også er andre mekanismer, der kan medvirke til at løfte konkurrenceevnen," siger Poul Blaabjrg.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 5. november.