Sådan bliver du opsvingets store talent

Opsvinget er lige om hjørnet, og virksomhederne har i stigende grad brug for specialister, der ved noget om salg og om forskning og udvikling. På det personlige plan er vilje og stædighed meget afgørende, viser nye undersøgelser.

Ny energi og masser af vilje. Det er, hvad virksomhederne efterspørger under opsvinget. »Vi tester og styrker folks modstandskraft. Det bliver stadig vigtigere at have nogle folk, der knokler ekstra på, når opgaverne bliver svære og tunge. Det er et afgørende element for at blive et talent,« fortæller HR-direktør Hanne Blume fra DONG Energy Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

Ny energi og masser af vilje. Det er to af de afgørende egenskaber, som skal til, hvis du vil være opsvingets nye talent. Landets store virksomheder er ved at gøre klar til bedre tider, og nu står menuen i stigende grad på vækst. Det kræver nye medarbejdere med andre evner og kompetencer. Der er specielt brug for folk, der kan noget strategi med hensyn til salg og så innovation.

Det viser en undersøgelse, som konsulent­virksomheden Pointer har lavet. Pointer arbejder med rekruttering af mellemledere, funktionschefer og specialister, og omkring 80 HR-ansvarlige fra landets største virksomheder med over 1.000 ansatte medvirker i analysen. De har svaret på, hvad de mener, er det afgørende, som medarbejderne skal kunne nu, da opsvinget ligger snublende nær. Flere af virksomhederne svarer, at de allerede er begyndt at geare deres organisationer til at komme fri af finanskrisens dødvande. Det gælder om at være parat til at tjene flere penge.

Det viser sig ved, at omkring halvdelen af virksomhederne er på jagt efter folk, der har kompetencer inden for salg samt inden for forskning og udvikling. Det står i skærende kontrast til dagsordenen under krisen, da det handlede om at ansætte nogle fagfolk, som kunne få høvlet virksomhedernes omkostninger ned. Medarbejdere, som kan noget inden for økonomi og IT, står dog stadig højt på ønskesedlen hos virksomhederne.

»Det er interessant, for da vi lavede undersøgelsen for nogle år siden, så virksomhederne meget indad. Nu er virksomhederne begyndt at se fremad mod vækst og udvikling,« siger direktør hos Pointer Inger Marie Ingvardsen, der ikke er i tvivl om, hvad der på det personlige plan skal til, for at man kan være et af opsvingets talenter.

»Det handler om vilje, vilje og atter vilje, når man ser på, hvem virksomhederne vil satse på. Det skal både dække over, at man er ambitiøs og bevidst om sin karriere. Men også at være stædig. Brænde for noget og være meget engageret,« siger Inger Marie Ingvardsen.

Hun fremhæver, at mange forandringer i virksomheder kommer hurtigere og bliver gennemført i et højere tempo end tidligere.

»Rigtigt mange reagerer helt naturligt med modstand mod forandringer, men det er afgørende, at man ikke gør det. Den enkelte skal være klar til at samarbejde på kryds og tværs med alle i virksomheden. Det er en smallere organisation. Det gør ligeledes, at man skal være åben – for eksempel over for at at få en ny chef. Det vil ske oftere, og det skal man kunne håndtere,« siger Inger Marie Ingvardsen.

Man skal øve sig

Hun understreger, at når man taler om talenter, kommer den personlige side til at fylde stadig mere.

Det er vigtigt at have evnerne og kompetencerne, men det er lige så vigtigt, hvordan man forvalter de egenskaber.

Virksomheden Hartmanns arbejder ligeledes med rekruttering. Her siger adm. direktør Anne-Mette Ravn, at det at være et talent er, hvis man har nogle ekstraordinært gode kompetencer i forhold til et givent job i en virksomhed. Det betyder også, at man kan være et talent i en virksomhed og ikke i en anden.

Men Anne-Mette Ravn er enig i, at det personlige betyder utroligt meget.

»Generelt for talenter er det vores erfaring, at det sjældent kun er medfødte »gaver«, men i høj grad tillærte kompetencer og egenskaber.«

»Talenter kan være født med en særlig begavelse, men for talenter gælder, at de kun folder sig ud, hvis man øver sig, er ekstra­ordinært vedholdende og engageret, begår fejl, lærer af fejlene, har viljen til at fortsætte og øver sig igen og igen og igen. Man kan altså øve sig til at blive et talent,« siger Anne-Mette Ravn, der fremhæver, at der i øjeblikket hyres og fyres som aldrig før, fordi virk­somhederne skal kunne følge med i den globali­serede verden, hvor alting går hurtigere.

»Det gør, at fra man i mange år har efterspurgt specialister og til en vis grad tilladt specialister at specialisere sig solo, efterspørger man nu fleksible specialister, som kan indgå i værdiskabende samarbejds­relationer. En af forudsætningerne for at være et talent er, at man vedholdende anvender ens evner på tværs af grupper, funktioner og organisationer,« siger Anne-Mette Ravn.