Så er der bio-biler til danskerne

Politikerne diskuterer det på livet løs, medierne skriver spalter op og ned om mulighederne, og landmænd står klar til at fyre op under afgrøderne - biobrændsel til bilerne er på vej. Men endnu før lovgivningen er på plads får danske bilister mulighed for at at købe Fords flexifuel-biler.

Det ligner jo en almindelig Ford Focus, men FlexiFuel kører på 85 procent bioetanol. Foto: Ford Fold sammen
Læs mere
De såkaldte flexifuel-biler kan ud over at køre på almindelig benzin også køre på det miljø- og CO2-venlige brændstof bioetanol. For første gang har danskerne således nu reel mulighed for at købe en biobrændselsbil, der kan køre på det alternative brændstof E85 - der består af 85 procent bioetanol og 15 procent benzin - såvel som på almindelig blyfri benzin.

Med E85-brændstof i tanken kan motorens CO2-udslip reduceres med op til 75 procent, ifølge en svensk undersøgelse. Og netop i Sverige er bioetanolbiler gået hen og blevet en kæmpesucces. Flexifuel-bilerne udgør i dag 70 procent af det samlede svenske salg af miljøvenlige biler, og E85 kan tankes på en lang række tankstationer over hele landet, oplyser Ford Motor Company A/S i Danmark.

Imidlertid ser billedet p.t. anderledes ud i Danmark, hvor der ikke udbydes E85 på tankstationerne på grund af de høje danske afgifter. Målet med lanceringen af Ford Focus Flexifuel i Danmark er da heller ikke at opnå et stort salg på kort sigt, men i stedet et ønske om at tage et ansvar i den globale miljøudfordring:

"Ford er af den overbevisning, at vi som global virksomhed har et medansvar for at udvikle og tilbyde innovative, miljørigtige løsninger inden for alternative brændstoffer generelt. Årsagen, til at vi fokuserer så meget på netop bioetanol, er, at flexifuel-teknologien er fuldt udviklet og til rådighed lige nu. Og derfor koster flexifuel-bilerne heller ikke mere for forbrugerne end de almindelige benzinbiler," fortæller Kenneth Jørgensen, administrerende direktør for Ford Motor Company A/S i Danmark.

"Vi ønsker at give danskerne en mulighed for at være på forkant med en bæredygtig fremtid, og da Ford Flexifuel kan køre på både benzin og det miljøvenlige alternativ E85 - samt ethvert blandingsforhold af de to brændstoffer - er den et fornuftigt køb uanset, at man lige nu ikke kan tanke E85 i Danmark. Vores håb er naturligvis, at det bliver muligt inden for en overskuelig fremtid."

Forskningscenter Risø har netop indkøbt tre Ford Focus Flexifuel-biler, og ambitionen er, at alle Risø-bilerne i fremtiden kan køre på bioetanol. Afdelingschef Kim Pilegaard fra Risøs BIO-afdeling begrunder i en meddelelse fra Ford baggrunden for købet:

"Eftersom vi forsker i alternative, bæredygtige brændstoffer, bl.a. bioetanol, til biler, er det meget naturligt for os også at investere i biler, der kan køre på disse miljøvenlige brændstoffer. I øjeblikket undersøger vi mulighederne for at købe E85, og vi regner med, at vi allerede inden for det næste års tid får etableret vores eget bioetanoltankanlæg her på Risø. Vi har en klar forventning om, at bioetanol vil få et gennembrud også i Danmark i de kommende år, så man kan sige, at vi i øjeblikket forbereder os på fremtiden."

Ford Flexifuel-bilerne lander på det danske marked i foråret.