Rige køber mad med hjertet

Jo tykkere tegnedreng – jo mere betyder dyrevelfærd, smag, miljøhensyn og madens historie. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Synovate for Landbrugsraadet.

Næsten 25 procent af alle med en årsindkomst under 200.000 kroner mener, prisen er vigtig, hvilket kun gør sig gældende for lidt over 5 procent af danskerne med en indkomst over 800.000 kroner.

»Jo større økonomisk overskud man har, jo mere er der plads til at tage hensyn til andet end pris,« siger cheføkonom i Landbrugsraadet, Leif Nielsen.

Madbehov ændrer sig efter, hvor mange penge man har. Behovet kan deles op i en pyramide, hvor overlevelse og næring er det grundlæggende behov. Når det er opfyldt, får man behov for mæthed og ernæringsrigtig kost. Først når disse to grundlæggende behov er opfyldt, bliver smagen vigtig, mens økologi, dyrevelfærd, oplevelser og historier ligger i toppen af pyramiden.

»Historier og oplevelser ligger helt i toppen af madbehovpyramiden, men der bliver også flere og flere danskere, der har overskud til at bruge penge på andet end basisbehovene. Det er blandt andet derfor, vi ser gårdbutikkerne knopskyde rundt i landet. I fremtiden vil fødevarevirksomhederne koncentrere sig mere om at fortælle historien om, hvor maden kommer fra, og hvorfor den ikke er ligesom alle de andre produkter på hylden,« siger Leif Nielsen til bladet FoodCulture.