Revision og rådgivning skilles i statsselskaber

Staten har som ejer i de store statsselskaber efter alt at dømme fået nok af eksterne revisorer, der har vanskeligt ved at holde styr på kasketterne ? og dermed uafhængigheden.

Foto: Dennis Lehmann.
Læs mere
Fold sammen

Staten har som ejer i de store statsselskaber efter alt at dømme fået nok af eksterne revisorer, der har vanskeligt ved at holde styr på kasketterne – og dermed uafhængigheden, fordi de både har fungeret som lovpligtige revisorer (og altså som offentlighedens tillidsrepræsentant) og som rådgivere, der har hentet store millionbeløb i honorarer på anden rådgivning.

Trafikministeren har som eneaktionær netop på DSB´s ekstraordinær generalforsamling besluttet at indføje i DSB’s vedtægter, at den generalforsamlingsvalgte revisor skal fokusere på at kontrollere, hvad der foregår i selskabet på vegne af bestyrelsen og ejeren.

Med andre ord får samme revisor ikke længere lov til at påtage sig en masse andre rådgivningsopgaver for ledelsen i DSB. Hensigten er, at sikre den eksterne revisors fulde uafhængighed – og at uafhængigheden ikke kan drages i tvivl på grund af lukrative rådgivningsopgaver. Som bekendt har også EU Komissionen fokus på at skille den lovpligtige revision mere ad fra rådgivningsopgaver.

I DSB har både Deloitte og KPMG igennem årerne hentet den absolut største del af deres samlede honorar på salg af ”andre ydelser” end den lovpligtige revision. Disse indkøb skal fremover først godkendes af bestyrelsen, som samtidig skal beslutte, hvor meget der samlet må købes rådgivning for. Transportministeriet er dermed det første ministerium som indfører mere kontrol med revisor. Hensigten er at skabe renere linier og forsøge at dæmme op for økonomiske skandaler a la DSBFirst, hvor kvaliteten af revisorernes arbejde blev stærkt kritiseret.

Efter DSB kan turen komme til de øvrige statssselskaber. 

Læs hele artiklen i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 20.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail